Klartecken för kryssningskaj
Den nya kajen ska vara klar till säsongstarten 2013. Beskedet från Københavns Kommunes kommunalbestyrelse banar väg för en detaljplanering av den nya kryssningskajen. De planer som nu antagits möjliggör dessutom en utfyllnad om motsvarande 100 hektar i Nordhavnen i Köpenhamn, där en ny containerterminal också kan etableras. Byggherre för projektet är By & Havn, en av CMP:s huvudägare. – Vi är mycket glada över beskedet och ser fram mot att snart få tillgång till en ny kaj. Den nya kajen blir 1100 meter lång och 70 meter bred. Det möjliggör flexibla terminaler och försörjningsanläggningar för passagerarservicen. Samtidigt blir lösningarna för bil-, buss- och taxitrafiken effektivare, säger Arnt Møller Pedersen, ansvarig för CMP:s kryssningsverksamhet. Arnt Møller Pedersen och hans kollegor kan se tillbaka på ett framgångsrikt 2009, då kryssningstrafiken ökade med cirka 10 procent jämfört med året innan – detta i ett läge när den övriga turismen i Danmark minskade. CMP tog 2009 emot 335 skepp med sammanlagt 677 000 kryssningspassagerare. Åtta nya skepp anlöpte för första gången Köpenhamn och totalt sett tog CMP emot passagerare från 151 olika länder. – Omkring hälften av våra kryssningsanlöp avsåg s k turn-around anlöp, som i snitt inbringar 1 600 kronor/passagerare till den lokala turistnäringen. Det ska jämföras med en transitpassagerare, som bidrar med ungefär en tredjedel av detta belopp, säger Arnt Møller Pedersen. Och kryssningstrafiken är som sagt omfattande. Under augusti månad 2009 hade CMP 89 ankomster, vilket var rekord. Under den mest hektiska dagen i somras låg sju skepp inne med sammanlagt 15 600 passagerare. Den nya kryssningskajen kommer därför väl till pass. – Det känns positivt att vi kan gå vidare med denna stora och spännande satsning. Beskedet är en bekräftelse på den positiva utvecklingen inom kryssningstrafiken och gör att Köpenhamn befäster sin ställning som norra Europas största och mest populära kryssningsdestination, säger Johan Röstin, vd för CMP. Kajen blir toppmodern och förbereds så att fartygen kan förses med landström, vilket minskar miljöbelastningen. Dessutom etableras fasta anläggningar för hantering av spillvatten från kryssningsbåtarna.