Rekordstor minskning av utsläpp
Minskningen från 174 gram/km till 164 gram/km är den största sedan mätningarna startade år 1978. Huvudorsaken till de minskade utsläppen är att bränsleeffektiva dieselbilar har ersatt etanolbilar i nybilsförsäljningen av miljöbilar.– Utsläppen fortsätter att minska, och extra glädjande är det att minskningen ökar från år till år, säger Staffan Widlert, generaldirektör på Transportstyrelsen.– Kopplingen mellan miljöpåverkan och avgifter bli tydligare. Ökad miljöstyrning av fordonsskatten för personbilar från och med 2011 är ett steg på vägen.Totalt minskade utsläppen från vägtrafiken i Sverige med 1 procent eller 200 000 ton förra året. Det visar beräkningar av vägtrafikens utsläpp som Vägverket snart kommer att lämna till regeringen.Utöver mer energieffektiva personbilar spelade även energieffektivisering av övriga fordon och ökad andel biobränslen in. Detta motverkades till viss del av ökad trafik. Utsläppen ligger idag 10 procent över målet om oförändrade utsläpp mellan 1990 och 2010. Målet kommer därför inte kunna nås.Om trafiken hade varit oförändrad hade istället utsläppen minskat med 14 procent, målet hade då varit nått med marginal.Vägverket har tagit fram en handlingsplan för begränsad klimatpåverkan där man skriver att det inte kommer räcka med energieffektivisering och ökad andel förnybar energi för att långsiktigt klara klimatmålen.– Det kommer även krävas en ny syn på samhälle och transportsystem där bilen har mindre roll som transportmedel och där tillgänglighet skapas i effektiv och tillförlitlig kollektivtrafik och förbättrade möjligheter till cykling, säger Vägverkets generaldirektör Lena Erixon.