23948sdkhjf

Hector Rail fick treårsavtal

Tågoperatören Hector Rail och speditören TX Logistik har tecknat ett treårigt avtal om tågtransporter mellan Malmö och Duisburg via Öresundsbron.

Hector Rail har hittills opererat mer än 1 000 tåg genom Danmark. Detta har varit möjligt genom att företaget har investerat i lokomotiv med den specialutrustning som krävs för att köra över Öresundsbron.Lokomotiven klarar att köra i Norge, Sverige, Danmark och Tyskland.Den 26 januari började Hector Rail köra tåg mellan Malmö och Duisburg. Hector Rail agerar i denna verksamhet som underleverantör till TX Logistik.Det nya kontraktet med TX Logistik gäller i tre år. Hela sträckan mellan Malmö och Duisburg tar uppskattningsvis 13 timmar. Avståndet är 900 kilometer; sålunda är genomsnittshastigheten ungefär 70 km/h genom dessa tre länder.Denna genomsnittshastighet är typisk också för Hector Rails övriga direkttåg mellan Skandinavien och kontinenten.Varje tåg i korridoren ersätter nästan 40 lastbilar. Det går att lasta standardtrailrar och så kallade megatrailrar liksom även containrar på tågen. Loken motsvarar högsta möjliga miljöstandard – de är utrustade med regenerativa bromsar. Det innebär att bromsenergin konverteras till elektricitet och matas tillbaka i järnvägens elektriska nätverk.– Vi är glada att kunna erbjuda en så framtidsorienterad transportlösning till våra kunder, säger Hector Rails vd Mats Nyblom.– Med framtidsorienterad menar vi korta ledtider, hög kvalitet och förmåga att möta de högsta möjliga kraven när det gäller att minimera vår påverkan på klimat och miljö.Det första direkttåget i korridoren Skandinavien-Tyskland togs i bruk 4 januari 2008 med det nederländska företaget Van Dieren Maritime som speditör.Sedan dess har dessa tåg blivit en standardverksamhet för Hector Rail. Mer än 1 000 tåg har kört på rälsen genom Danmark, och har därmed ersatt mer än 35 000 lastbilar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064