23948sdkhjf

El-Vito helt avgasfri

Med ett litium-jon-batteri i transportbilsmodellan Vito visar Mercedes-Benz vägen till helt utsläppsfria distributionstransporter.

I samband med EU-konkurrenskraftsrådets informella möte i spanska San Sebastian 7–9 februari presenterade Daimler AG-koncernens dotterbolag Mercedes-Benz prototypen till en batteridriven transportbil baserad på biltillverkarens välkända modell Vito. Genom att förse bilen med ett litium-jon-batteri på 16 A för 400 V driftspänning och med 32 kWh kapacitet för att driva en elmotor med en kapacitetstopp vid 90 kW skapas en helt utsläppsfri transportbil för att fylla transportbehov runt städer och tätorter. Räckvidden uppges till 130 km, men lär kunna utsträckas med lämplig körstil, typ Eco-driving. Den maximala åkhastigheten begränsas elektroniskt till 80 km/h, vilket sägs uppfylla kundernas krav på transporthastighet i tätorter.Den batteridrivna Viton är resultatet av Daimler AGs FoU-arbete inom tre områden: optimering av förbränningsmotorer, ökad effektivitet via anpassade hybridkomponenter och utsläppsfri fordonsdrift genom utbyggnad av batterier och bränsleceller. Under innevarande år avser Mercedes-Benz leverera drygt 100 batteridrivna Vito transportbilar till 20 åkerier och publika institutioner som bedriver transportarbete inom miljökänsliga områden där noll utsläpp av miljöskadliga avgaser och låg ljudnivå är eftersträvansvärda parametrar. Transporterna sker företrädesvis på kortare sträckor och med många start och stopp längs färdvägen i stadsområden. I nästa fas planerar Daimler-Benz tillverka ytterligare 2 000 batteridrivna Vito transportbilar. Trafiksäkerhetsmässigt står de batteridrivna inte sina dieselmotordrivna kusiner efter. I standardutförande levereras el-Vito med låsningsfria ABS-bromsar, ASR slirningshämmare och ESP elektroniskt stabiliseringsprogram, samt är förstås krocktestade enligt vetenskapens alla regler för passiv säkerhet vid kollisioner. Några inskränkningar vad gäller fordonens nyttolast och lastvolym jämfört med dieselmotordrivna Vito finns inte, vilket innebär att drygt 900 kg lastkapacitet är fullt möjlig även med den batteridrivna Vito. Mercedes-Benzs fabrik i baskiska Vitoria i nordvästra Spanien integrerar monteringen av batteridrivna Vito direkt i sin standardbilstillverkning, där el-Vito är bara ytterligare en variant av Vito. För utbildning av monteringspersonal samt installation av monteringsteknik, liksom även för logistiken för försörjningen av el-monteringslinan uppbär Daimler AG ekonomiskt stöd från den regionala regeringen i Baskien. Men även på hemmaplan i Tyskland uppbär Mercedes-Benz Transportfordon ekonomiskt stöd för FoU, testning och distribution av elbilar från det federala ministeriet för Miljö, Naturskydd och Kärnkraftssäkerhet (BMU). Under EU-mötet i San Sebastian träffades europeiska ekonomiministrar för att diskutera frågor rörande lönsamheten i framtida teknik. Som ordförande för European Automobile Manufacturers´ Association (ACEA) talade dr Dieter Zetsche, ordförande för Daimler AGs styrelse, om hållbarheten i batteridrivna fordon.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063