Banverket normaliserar sig
Efter veckor av hårt arbete med snö- och isröjning rapporteras nu från samtliga driftsområden i Banverket att man successivt kan återgå till normalt driftsläge. Fortfarande återstår dock mycket innan det svenska järnvägssystemet är helt återställt.Under flera veckor har årets stränga vinterväder slitit hårt på järnvägens infrastruktur och järnvägsföretagens fordon.Personal och underhållsmaskiner har också pressats till det yttersta för att så snabbt som möjligt återställa anläggningar och fordon till normal drift. Fortfarande råder inte normal trafik, men i stort sett är järnvägsanläggningen återställd. Bangårdarna i Hallsberg, Västerås och Hagalund tog längst tid att röja från snö och is och få tillbaka i full drift. Det finns alltjämt stora mängder snö att forsla bort, men rangeringen är igång på samtliga platser, vilket är en lättnad för näringslivet som lidit stort av uteblivna transporter.Järnvägsföretagen, underhållsentreprenörer, Försvarsmakten, Banverket och andra myndigheter har de senaste veckorna tillsammans arbetat för att begränsa trafikstörningarna som den extrema vintern skapat.– Det är många som gjort sitt allra yttersta för att få tillbaka en fungerande järnvägstrafik. Jag vill passa på att rikta ett stort tack till alla som arbetat så hårt under de senaste veckorna, säger Tommy Jonsson, tf chef Banverket Leveransdivisionen.Nu när det akuta skedet är över, kommer en grundlig utvärdering att göras för att ta vara på erfarenheterna från den gångna perioden.Banverket bedömer att det kommer att dröja ytterligare några veckor innan det är fullskalig trafik på alla sträckor. Det allvarliga väderläget har inneburit stora påfrestningar för hela trafiksystemet och det kommer att ta tid innan det är helt återställt.