Karlskrona-Gdynia-linjen förstärks
Detta ska ge förhöjd kvalitet och kapacitet på linjen, ökad turism mellan Polen och Sverige och 100 nya arbetstillfällen. Men först ska fartygen renoveras för en kvarts miljard.Leveransen av världens största färjor, Superferries, till Stena Lines verksamhet på Nordsjön ger en dominoeffekt och rejäl uppgradering även av den skandinaviska färjeverksamheten.Till Göteborg-Kiel flyttas Stena Hollandica och Stena Britannica och fartygen Stena Germanica och Stena Scandinavica som idag trafikerar linjen Göteborg-Kiel flyttas under hösten 2010 och våren 2011 till linjen mellan Sverige och Polen.De nya fartygen på Polenlinjen innebär en kraftig kvalitets- och kapacitetshöjning. Helt ny SPA-anläggning, modern bufférestaurang och nattklubb, attraktiv shopping och konferensdel, samt 3 800 bäddar är vad som väntar resenärerna mellan Karlskrona och Gdynia.– Det här är en optimal lösning för våra kunder. Vi har en stark tilltro till linjens fortsatta utveckling och tar nu nästa steg i vår strategi att stärka resande och frakt mellan Sverige och Polen, säger Niclas Mårtensson, linjechef Karlskrona – Gdynia.Med de nya systerfartygen kommer linjens passagerarkapacitet att mer än fördubblas i jämförelse med idag och fraktkapacitet öka med 20 procent. Och storleken har betydelse, för i och med den skapas dessutom cirka 100 arbetstillfällen i och runt Karlskrona.– Det har alltid varit Stena Lines långsiktiga plan att vara en av de viktigaste arbetsgivarna i de regioner vi verkar och vi finns i Karlskrona för att stanna, säger Niclas Mårtensson. ?Fartygen Stena Germanica och Stena Scandinavica, som byter namn när de anländer till sina nya hamnar, kommer också att uppgraderas för en kvarts miljard för att anpassas till marknaden.Det är en uppföljande uppgradering till förbättringarna som genomfördes under 2005-2006, då de gemensamma utrymmena ombord – barer och restauranger och hytter – renoverades för över 200 miljoner kronor.Niclas Mårtensson tror på en ökad turism i båda riktningarna mellan Sverige och Polen.– Att vi får två likadana fartyg är fantastiskt och det stärker vår position rejält, säger han. Det ger oss möjlighet att bättre erbjuda våra gäster både från Sverige och Polen en kvalitativ semester, samtidigt som vi kan lova en mycket bra service till våra fraktkunder.– Vi kommer precis som idag att ha en optimal anpassad turlista där vi seglar två turer per dygn, men med de nya fartygen kan våra gäster kryssa med samma typ av fartyg både på ut- och hemresa, säger Niclas Mårtensson.Avtalet för inhyrda fraktfartyget Finnarrow löper ut i oktober 2010 och kommer därefter inte längre att ingå i Stena Lines flotta. Beslut är ännu inte fattat om vad som kommer ske med Stena Baltica.