Pris och snabbhet viktigast
Det visar en undersökning som Posten Logistik har gjort bland de största köparna av logistiktjänster inom detaljhandeln. Sammanlagt 200 intervjuer har genomförts med de största logistikköparna inom detaljhandeln i Sverige (exklusive dagligvaruhandeln).Posten Logistiks undersökning visar att de viktigaste faktorerna vid valet av logistikleverantör är snabbhet följt av flexibilitet, bortsett från pris och leveranskvalitet.Av de intervjuade företagen anser 65 procent att det viktigaste är att en logistikleverantör kan leverera med kort varsel (bortsett från pris och leveranskvalitet).– I synnerhet detaljhandeln är beroende av en väl genomtänkt logistikkedja med flexibla leveranser och god leveranssäkerhet, då hyllorna i butiken inte plötsligt får bli tomma, säger Anders Holm, chef för Posten Logistik i Sverige.Många butiker har i dag inga varor i lager och är beroende av dagliga leveranser från kedjans centrallager. Större detaljhandelskedjor har butikssystem som är synkroniserade med lagersystemet.En order på en ny vara till butiken skickas automatiskt till centrallagret när varan har nått en viss omsättning. Systemet ställer stora krav på logistikleverantörens förmåga att hantera dagliga svängningar i volymerna.