Itella öppnar ny logistikanläggning i Borås
Efter utbyggnad i två etapper blir lagerytan i Borås därmed cirka 15 000 kvadratmeter. Förutom lager erbjuder logistikcentret nyskapande metoder för att effektivisera logistiken och kapa kundernas ledtider.Itella Logistics räknar med att behöva nyanställa ett tiotal tjänster under året, främst inom lagerhantering, men även tjänster inom försäljning och IT kan bli aktuella. Det är bland annat den ökande efterfrågan på outsourcad lagerverksamhet som lett till Itellas satsning:- Lågkonjunkturen har gjort att företagen fått upp ögonen för möjligheten att outsourca sina lager för att minska sina fasta kostnader och dessutom få ökat fokus på sina egna kärnområden - en utveckling som sedan länge varit naturlig när det gäller transporter och spedition, säger Jan Alsén, vd för Itella Logistics AB.Logistikcentret ska fungera som en totallösning för kunden, där Itella kan erbjuda hela leveranskedjan, från leverantör via lager, plock, pack och till distribution. Itella erbjuder en rad tjänster som förenklar och snabbar upp kundens ledtider från fabrik till butik.Ett exempel är den sorteringsanläggning för så kallad cross docking som nu tas i bruk och som utvecklats tillsammans med en av Itellas kunder. Kundens leverantörer märker allt gods med streckkoder, uppgifter om innehållet i varje kartong kopplas till streckoden och informationen förs över till kunden och till Itella redan när godset lämnar tillverkningslandet. Kunden kan sedan, beroende på sina försäljningsprognoser, vänta med att bestämma slutlig destination för varje enskilt kolli ända tills dess att godset ankommer Borås.Destinationen läggs till i informationsfilen och godset sorteras och märks automatiskt när det tas emot på Itellas Logisticenter. Ska det vidare till butik eller till slutförbrukare styrs godset direkt vidare med nästa transport. Detta innebär att kunden kan styra sina leveranser efter försäljning på dagsnivå och ändå ha minimala mellanlager.Den traditionella hanteringsgången är annars att varor förses med leveransadress redan i fabriken i tillverkningslandet. Med den metod som Itella nu använder sparar man 1 till 4 veckor från order till leverans beroende på var varan tillverkas. Itella Logistics märker också av en starkt ökad efterfrågan på tjänster för e-handel och satsar därför på ett helt nytt plocklager för detta. Logistikcentret ska rymma tre tusen kvadrat för plock och e-handelssändningar i form av ett halvplan inne i lagret där man utnyttjar den yta som inte behövs som höglager.- Här kommer vi också i vår att göra försök med voicepicking, där personalen kan höra instruktioner var en vara ska hämtas i hörlurar istället för att läsa på ordersedlar, säger Jan Alsén. Det frigör båda händerna och gör arbetet både mer effektivt och ergonomiskt.Itella Logistics arbetar med transporter till lands, till sjöss och via flyg, tillsammans med systerföretag och partners runt om i världen.