23948sdkhjf

Thomsen minskar med 30 lastbilsförare i Sverige

Det tyska åkeriföretaget Jens Thomsen Transporte minskar sin verksamhet i Helsingborg i två steg med sammanlagt 30 lastbilsförare.

Jens Thomsen Transporte minskar nu sin verksamhet i Helsingborg med 15 lastbilsförare. Och inom kort minskar man Helsingborgs-verksamheten med ytterligare 15 förare. Orsaken är att man har förlorat omfattande transportuppdrag till östeuropeiska åkerier med lägre kostnadsbild.- Nedskärningarna i Helsingborg kommer att vara genomförda under sommaren 2010, säger Jan Thomsen, vd i Jens Thomsen Transporte till Transport & Logistik iDag/transportnet.se. Skälet är att vi har förlorat ett omfattande transportuppdrag som avser tempererade transporter mellan Skandinavien och kontinenten. Det är östeuropeiska åkerier med lägre kostnadsbild som kommer att utföra dessa transporter i fortsättningen.Jens Thomsen Transporte etablerade verksamhet i Sverige år 2006 genom att förvärva ett svenskt åkeri med inriktning på transporter mellan Skandinavien ochVästeuropa.Jan Thomsen förklarar att även den tyska verksamheten i Jens Thomsen Transporte har reducerats rejält. Bolagets huvudverksamhet drivs från Hamburg. Förutom Helsingborg finns det även en filial i Rostock. Åkeriet är inriktat på transporter av tempererat gods mellan Skandinavien och Västeuropa, samt inrikestransporter i Tyskland.- År 2006 hade vårt bolag totalt 205 lastbilsekipage och 235 medarbetare, säger Jan Thomsen. I dag har bolaget totalt 150 lastbilsekipage och 190 medarbetare. Vi planerar att minska vår verksamhet med ytterligare 30 – 40 lastbilsekipage med tillhörande västeuropeiska förare.Jens Thomsen Transporte känner av den hårdnande konkurrensen från östeuropeiska åkerier i både Tyskland och Sverige.- Det är främst de lägre östeuropeiska lönekostnaderna och lönebikostnaderna som slår hårt, säger Jan Thomsen. Kostnaden för en polsk förare är cirka 1 500 euro lägre per månad jämfört med en tysk förare. Vår bedömning är att västeuropeiska förare utför sitt arbete med högre kvalitet än vad östeuropeiska förare gör. Av det skälet är det inte aktuellt för oss att använda östeuropeiska förare för att få en lägre kostnadsbild.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.066