En miljon ton däck återvunna
Insamlingen hanterades av entreprenören Ragnsells och det miljonte tonnet hämtades den 20 januari hos Annika Nelén med kollegor på Simons Gummi AB i Nyköping.– Det är bra att våra uttjänta däck kommer till nytta. Innan SDAB startade hamnade ju däcken på tippen. Vi har funnits med i branschen sedan 1917 och det var extra kul att det blev just vi, en av Sveriges äldsta gummiverkstäder, som fick bidra med det historiska miljonte tonnet, säger Annika Nelén.En miljon ton uttjänta däck skulle räcka till ungefär 60 däckstaplar som når upp till omloppsbanan för den internationella rymdstationen ISS.Däckåtervinningen enligt förordningen om producentansvar i Sverige har varit mycket framgångsrik och i princip alla uttjänta däck samlas in. Idag går drygt hälften till energiåtervinning medan andelen materialåtervinning och materialersättning utgör merparten av den andra halvan. En mindre del går till export av hela däck och regummering.– Vi arbetar för att alla däck ska återvinnas på ett så klokt och miljömässigt sätt som möjligt och i framtiden hoppas vi få se en allt större andel där man tar tillvara på de positiva egenskaper som exempelvis gummigranulat och däckklipp har, säger Lars Åman, vd Svensk Däckåtervinning AB.Gummigranulat provas bland annat som inblandning i asfalt för att minska buller och öka vägbeläggningens livslängd. Gummigranulat är också ur miljöbelastningssynpunkt ett bra alternativ i konstgräsplaner. Däckklipp har stor potential att bli ett attraktivt material för anläggningsbranschen, exempelvis i vägbankar, bullervallar och dräneringslager i deponier.