23948sdkhjf

Naturkompaniet valde Posten

Flexibel logistik har gjort Naturkompaniet till vinterns vinnare. Posten Logistik svarar för den flexibla logistiken åt butikskedjan.

En kall vit vinter ökar Naturkompaniet sin försäljning jämfört med om det skulle vara grön barmark. Vintervädret har också inneburit ökade transportvolymer för Posten Logistik. Snön och kylan har inneburit att butiker som säljer sport- och fritidsutrustning samt kläder har haft en av de bästa vintersäsongerna på länge. – Vinterrelaterade produkter som har som funktion att hålla användaren varm och torr har sålt bra. Vi har också sålt mycket spadar, som en säkerhetsdetalj att ha med på fjällturen och även till kunder som vill ha hopfällbara spadar i bilen, säger Henrik Hoffman, vd på Naturkompaniet.Det kalla och vintriga klimatet har haft större effekt i de regioner där man normalt sett inte har så mycket snö. – Vädret är för oss viktigare än konjunktur och trender. Blir det kallt och vinter så kommer kunder till oss för att handla utrustning för friluftsliv i vintermiljö. Oavsett om man ska åka pulka med barnen i backen bredvid huset eller gå på en vintertur i Sarek, så vill man ha bra utrustning som håller en varm och som man kan lita på, säger Henrik Hoffman. En förutsättning för att Naturkompaniet ska kunna möta den ökade försäljningen och tillströmningen av friluftsentusiaster är att ha en flexibel och väl fungerande logistik. – Trots att kommunikationen i Sverige varit lamslagen under långa perioder så har våra leveranser kommit fram i tid, säger Henrik Hoffman. Butikernas försäljningsframgångar till följd av den vita vintern har för Posten Logistiks del inneburit att transporterna har ökat.– All vår personal har arbetat intensivt, dels för att klara större volymer med kort varsel dels för att säkerställa att våra leveranser kommer fram med rätt varor i rätt tid. En väl genomtänkt logistikkedja effektiviserar verksamheten och fungerar som ett viktigt konkurrensmedel för de företag som anlitar våra tjänster, säger Max Ahlstedt, marknads- och försäljningschef för Posten Logistik.En fortsatt ökning av e-handeln har också påverkat Posten positivt, då sämre väder bidrar till att folk väljer att handla på nätet istället för i en fysisk butik.– För Posten Logistik innebär det fler affärer då många av dessa paket transporteras med oss, säger Max Ahlstedt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064