23948sdkhjf

Åkarna stoppar teleskojare

Bedrägerier vid telefonförsäljning ökar. Särskilt åkeriföretagare är utsatta vid mobilsamtal eftersom de ofta är upptagna av sitt arbete – nu sätter Åkarna in motmedel.

Sveriges Åkeriföretag drar nu igång en kampanj i avsikt att ge sina medlemmar råd om hur man ska bemöta oseriösa telefonsäljare som blivit ett tilltagande gissel för branschen. Telefonsäljarna utnyttjar det faktum att åkeriföretagarna ofta befinner sig i stressade situationer och inte förstår var telefonsäljaren säger. Åkeriföretagare får många erbjudanden. De vanligaste handlar om annonsering, telefoni, varumärkesskydd, hemsideregistrering, diverse "filter" mot skräppost och till och med skydd mot telefonsäljare(!). David Norrbom, jurist vid Sveriges Åkeriföretag påpekar att säljarna utnyttjar de generösa regler om avtalsfrihet som faktiskt råder.– För det första ska man vara medveten om att muntliga avtal vanligtvis gäller i samma utsträckning som skriftliga, säger han.De flesta telefonförsäljningsföretag spelar därför in sina samtal i bevissyfte. Det förekommer också att telefonsäljare inte spelar in allt som sägs under samtalet och det påstås även att man manipulerar inspelningar.– För det andra måste man som företagare vara medveten om att rätten till ångervecka inte gäller telefonförsäljning till näringsidkare. Man kan således inte tacka ja och sedan meddela att man därefter skall läsa igenom handlingarna i lugn och ro när de kommer på posten, säger David Norrbohm.Sveriges Åkeriföretags råd till sina medlemmar är därför: – Misstänker du att du har en skojare på tråden: säg inte ja, säg nej, bekräfta aldrig något. Inte ens ditt namn eller adress. Går samtalet inte att avsluta; lägg på luren! säger David Norrbohm.Kampanjen bygger på information i organisationens egna tidningar och webbsidor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063