Be-Ge lanserar ny förarstol
Gaffeltruckar är ett av de vanligaste fordonen på svenska företag. För att ge mesta möjliga stabilitet har dessa i allmänhet ingen fjädring och dessutom solida hjul. Då truckar oftast körs på jämna underlag ses detta inte som ett stort problem och fjädringen i stolen upplevs ofta som tillräcklig. Men de små vibrationer som skarvar i betong och liknande ger, är faktiskt väl så skadliga. – Det är små och markanta skadliga vibrationer som vanliga stolar inte är gjorda för att ta upp, säger Ulf Krause på Be-Ge Industri i Oskarshamn.Den nya stolen har ett helt nytt fjädringspaket som är kullagrat för att göra stativet mer rörligt även vid små vibrationer. En förutsättning för att en förarstol ska fungera optimalt är att den är rätt inställd. Liksom på sina föregångare är fjädringspaketet monterat i ryggen. Det ger en lägre stol vilket betyder lägre instegshöjd och mer utrymme vid förarens huvud, trots att den har 50 mm fjädringsväg. En speciell egenhet med truckstolar är slitaget de utsätts för. En truckförare kan hoppa in och ur sin truck många gånger i timmen. Varje gång glider han eller hon över klädseln på stolens ena sida.– Truckstolar har ofta hål i klädseln på ena sidan, säger Ulf Krause. Därför har vi nu tagit fram en extremt slitstark klädsel i en kombination av tyg och skinn, som är mer än 10 gånger mer slitstark än vanliga klädslar. Be-Ge 8018 finns med hög eller låg rygg och har viktjustering, justerbart ryggstöd, längdjustering och mikrobrytare som standard. Den kan också fås med lutningsbar sittdyna, bälte, hipguard samt nack- och armstöd.