Scandlines beställer nya färjor
2012 kommer Scandlines att sätta in två nya färjor på linjen Gedser-Rostock, och dubblerar därmed sin kapacitet.De nya färjorna byggs av Volkswerft Stralsund och får en kapacitet på 460 bilar eller 90 lastbilar. Passagerarkapaciteten ökar från dagens 1 000 till 1 500 passagerare. – VI TROR på en förstärkning av axeln mellan Köpenhamn och Berlin – att erbjuda en mer direkt förbindelse mellan Skandinavien och Öst- och Centraleuropa, säger John Steen Mikkelsen, COO i Scandlines.– Vi tror också att det är attraktivt för våra kunder vad gäller tid, avstånd och bränsleekonomi. Mot denna bakgrund kommer vi att göra vårt yttersta för att utveckla Gedser-Rostock-linjen till en veritabel trafikmaskin innan Fehmarn Bält bron är färdigställd. Det är med stor glädje som vårt företag – för första gången sedan 1997 – nu introducerar nybyggda fartyg på en av våra linjer.DE NYA FARTYGEN ersätter Kronprins Frederik och Prins Joachim, som är byggda 1980. Genom nybyggena kommer utrymmet i hamnen i Gedser att utnyttjas fullt ut. Färjornas skrov är precis anpassade till behovet på ruten och till förhållandena i hamnarna och till havs.Med de nya färjorna reduceras bunkerkonsumtionen och emissionerna väsentligt. Färjornas driftssystem möjliggör anpassning till LNG-drift. OPTIMALT FUNGERANDE LOGISTIK på land är en avgörande framgångsfaktor för projektet. Avlastning och lastning ska ske på 15 minuter trots dubblering av kapaciteten. Planerna innefattar därför även nya färjepirar med dubbla ramper i såväl Rostock som Gedser.