Sidlastande motviktstruck från Irland
Tag tre, betala för en. En sliten slogan för korta varor från en välkänd klädesbutikskedja som lika väl skulle kunna appliceras på irländske trucktillverkaren Combilifts multitalangfulla sidlastande motviktstruck, varav den senaste modellen CB 2500 visas på mässan Logistik Transport 4-6 maj i Göteborg. Frontlastare, fyrvägstruck och sidlastare i en och samma maskin är tanken med Combilifts speciella konstruktion, till priset av bara en enda truck .Truckspecialisten AB, verksam sedan början av 1970-talet på Ringöns Industriområde i Göteborg, är svensk generalagent för Combilift Ltd från Clontibret och Monaghan i grevskapet County Monaghan, strax söder om gränsen till brittiska Nordirland, en trucktillverkare som varit verksam sedan 1998. Combilifts truckkonstruktion är i första hand avsedd för hantering av långt och odelbart gods, men lämpar sig också utmärkt väl för hantering av pallaster i smalgångslager, liksom lastning/lossning av landsvägsekipage från endast ena långsidan.Upphovsmannen bakom Combilifts speciella konstruktion är chefskonstruktör Martin McVicar, som började sin konstruktörsbana vid familjeägda Moffett Engineering (producent av påhängstrucken Moffett Mounty) redan innan han hunnit fylla 20 år, men hoppade av när Moffett såldes 1997 till Parascreen för att strax därefter säljas vidare till Terex, och grundade sitt eget företag Combilift Ltd med affärsidén att konstruera en bättre truck för långgodshantering än dåvarande generation sidlastare och fyrvägare. Året därpå, 1998, anslöt sig Robert Moffett till Combilift som teknisk direktör och tillsammans utvecklade de två tidigare Moffett-medarbetarna den första Combilift-trucken.Första året byggdes endast 18 Combilift-truckar, men raskt klättrade produktionssiffrorna uppåt och passerade redan 2005 tusenstrecket med god råge, mycket tack vare Martin McVicars okuvliga entusiasm och oförtröttliga energi att ständigt bearbeta och lägga till nya exportmarknader för Combilift-truckarna. Första framträdandet på den svenska marknaden gjorde Combilift på specialmässan Lager & Transport under Stockholmsmässans årligen återkommande Tekniska Mässan i oktober 2003, då Göran Jonsson, VD för Truckspecialisten AB, ställde ut en hydrostatiskt driven och allhjulsstyrd 4-tonnare för såväl inomhus- som utomhusanvändning. Våren 2006 deltog Truckspecialisten på Svenska Mässans mässa Logistik Transport i maj med en vidareutvecklad Combilift-truck.I juni samma år var det dags för invigning av ett nytt huvudkontor plus nu fabrik i Monaghan, en mil från den första fabriken i Clontibret. 10 miljoner euro, motsvarande runt 94 miljoner kronor, kostade bygget, beläget på en brant kulle och därmed i kuriös avsaknad av ytterligare framtida utbyggnadsmöjligheter, dock med fin utsikt runtomkring.De första Combilift-truckarna var dieseldrivna modeller med japanska Kubotas 48,5- respektive 62 kW överladdade turbodieslar, men det dröjde inte länge innan även batteridrivna modeller gjorde sin entré. Den på årets Logistik Transport-mässa utställda trucken, en ny 2,5-tons sidlastande motviktstruck, visas i eldrivet utförande, men finns även med diesel- alternativt gasoldrift.– Konstruktionen är i korthet lik en trehjulig motviktstruck med drivning på framhjulen, beskriver Göran Jonsson. Skillnaden mot vad som tidigare funnits på marknaden är att här finns full styrmöjlighet oavsett körriktning. I första hand är CB 2500 avsedd för användning inom verkstadsindustrin och av byggvaruhandlare.Lyfthöjden för CB 2500 anges till 4 m vid 500 mm tp-avstånd (lastcentrum), men däremot noll frilyft. Vändradien anges till modesta 1,4 m och stigförmågan till 10 procent. Påfarts- respektive avfartsvinkel anges till 30° och rampvinkel till 15°, framåttilt 3°, bakåttilt 5°. Max hastighet är 11 km/h med hjälp av två växelströmsdrivna drivmotorer om 5 kW vardera, medan pumpmotorns effekt anges till 14 kW. Totalt är trucken endast 1,5 m bred, medan längden inklusive gaffel uppgår till 2,7 m, varav gaffeln mäter 1 200 x 125 x 50 mm (längd x bredd x höjd). Förarstolen är en KAB modell 211.Normalt kommer Combilifts truckar lackerade i den för det irländska företaget karaktäristiska skarpa gröna färgen, med svart stativ motorrum, men kan fås också i andra kulörer.