Miljön vinnare med bränslecelltruck
I ljuset av pågående klimatförändringar samt skärpta krav på effektivare energihushållning och reducerade koldioxidutsläpp har tyske trucktillverkaren Still GmbH i Hamburg beslutat att visa upp hela bredden och djupet i koncernens samlade kompetens inom området bränslecellsdrift av nyttofordon på mässan Logistik Transport i Göteborg. Stills samlade erfarenheter exemplifieras bl a med en ny 4,5-tons bränslecellsdriven motviktstruck, Still RX 60-45, men även andra typer av industritruckar från Still drivs sedan lång tid tillbaka med bränsleceller.Redan 2003 satte Still eltruckar utrustade med bränslecellsteknik i drift på Münchens Franz-Josef-Strauss-flygplats (MUC2). Tre år senare följdes Münchendebuten upp med driftsättning av två dragtruckar av typen Still R07-25 på Hamburgs flygplats Fuhlsbüttel (HAM). Truckarna används för att dra dollytåg med bagagevagnar till och från trafikflygplanen ute på rampen.Ytterligare exempel på bränslecellsdrift av truckar kan beskådas i Hamburgs hamn sedan ett par olika trucktyper, drivna av bränsleceller, demonstrerats på H2-mässan i Hamburg hösten 2008 – en eldriven motviktstruck av typen Still RX 60-25 Fuel Cell, samt just dragtrucken Still R07-25 Fuel Cell. Medan dragtruckarna gick till flygplatsen Fuhlsbüttel, togs två motviktstruckar i drift av Hamburgs Hamns stuveribolag HHLA Logistics i ett med Hamburgs stad, Linde Gas samt Still gemensamt tvåårigt projekt för att utvärdera bränslecellstekniken. Till den änden byggdes en ny tankstation för vätgas i Hamburgs hamn.HHLA Logistics använder bränslecellstruckarna i det dagliga arbetet inom hamnens 3PL-lageranläggningar. Under testperioden undersöks hur den alternativa framdrivningstekniken påverkar trucken m a p prestanda, energieffektivitet, nyttjande och underhållsbehov. Vid positivt utfall av testperioden kan HHLA Logistics hela truckpark om 100 gaffeltruckar kompletteras med bränslecellsdrivna truckar.Vid kemiindustriföretaget BASF Coatings i Münster används såväl motviktstruckar som skjutstativtruckar från Still drivna av vätgas, det drivmedel som används i en bränslecell. Vid reaktionen mellan vätgas och syrgas i drivprocessen återstår endast vattenånga som restprodukt från förloppet, dvs helt rent vatten. När vätgasen är förbrukad, är det enda som behövs ett kort stopp på vätgasstationen för att tanka fullt igen. En tankning tar ungefär fem minuter i anspråk. Några byten av traktionsbatterier som man normalt måste ta till vid intensivt skiftarbete med eltruckar är inte längre nödvändigt.Den nya 4,5-tons motviktstrucken RX 60-45 är också utrustad med teknik för energiåtervinning vid motorbromsning, s k regenereringsteknik. Den återvunna rörelseenergin återanvänds när trucken accelererar. Truckens bränsleceller levereras från Hydrogenics i Kanada. Med 4 ,5-tonnaren tar Still ett kliv uppåt i kapacitetsklasserna för bränslecellsdrift.