Ökad produktivitet med energisparprogram
Berlin, Tyskland (TLiD). Samma motor som driver dieselversionen av Volkswagen Passat sitter också i Hamburgbaserade trucktillverkaren Stills 1,6 – 1,8 – 2 tons truckfamilj RX 70. Men till skillnad från Passaten driver driver VW-dieseln i Still-trucken inte direkt via växellåda och kardan, utan en trefas generator. Som i sin tur via smart elektronisk kraftreglering driver en energieffektiv elektrisk motor. Genom att kraftöverföringen till drivhjulen sker helt kontaktlöst på magnetisk väg, elimineras energiförluster från traditionella mellanliggande kontaktskapande kraftöverföringar.Så förklarar Stills tekniker den nya hybriddrivna truckfamiljens anmärkningsvärt låga bränsleförbrukning om endast 2 liter dieselolja per drifttimme, ett förbrukningsvärde som i truckbranschen betraktas som remarkabelt effektivt. Bränsleförbrukningen är uppmätt med en 1,6-tons RX 70-16 under den enligt VDI 2198-normen standardiserad arbetscykeln (60 cykler per timme) med instapling och utlagring av lastpall i pallställage.Flera faktorer samverkar till detta: VW-dieselns egenskaper, dubbelkretshydrauliken och inte minst den elektroniska regleringen av motorns arbetsvarv till mest ekonomiska varvtal för varje förhandenvarande arbetsuppgift, motsvarande körning på överväxel i en personbil.Med inte nog med detta. Still kopplar till en ytterligare ”intelligent” elektronikfunktion som reglerar eneriguttaget för alla kompletterande eldrivna funktioner, så som hyttvärme, strålkastare fram, backljus bak m m. Funktionen kallas Blue-Q, alluderande på IQ för intelligenskvot. Utifrån aktuell arbetssituation väljer truckens förare själv att aktivera funktionen medelst ett knapptryck på instrumentpanelen, väl medveten om att framfarten då blir något dämpad när toppfarten automatiskt minskas till ekonominivå. Enligt Harald Gelsen, teknisk chef vid Still GmbH, kan Blue-Q hjälpa föraren att spara energi med upp till 10 procent:– Extrafunktioner som är inkopplade permanent, vare sig arbetssituationen kräver det eller ej, är energisnattare som kan dra upp till 35 procent av truckens totala energiförbrukning. Så t ex behöver bakljusen vara tända bara vid backning, varvid strålkastarna framåt stängs av, och omvänt vid körning framåt. När föraren lämnar trucken, kopplas automatiskt vindrutetorkare, arbetsstrålkastare och förarstoluppvärmning bort.För andra modeller så som RX 20 och RX 60, som inte utrustats med Blue-Q redan från start på slutmonteringslinan i Hamburg, erbjuder Still eftermonteringskit med det nya sparprogrammet. En investering som kan löna sig på kort tid: en batteridriven motviktare med 1,6 tons lyftkapacitet i treskiftsdrift kan spara drygt 25 000 kr i strömkostnad under fem års tid.På plats i Göteborg ska också Stills koncepttruck RXX vara, välbekant för många besökare av tidigare års CeMAT (Centrum Materialfluss) på Hannovermässan. En futuriskt formgiven konstruktion med en science-fiction-filmisk utstrålning, men alls inte längre så fjärran framtida ju längre tiden går. Flera av de tekniska landvinningarna som utprovats på RXX återfinns idag hos Stills nya standardmodeller.Motvikten på RXX är utskjutbar bakåt för att öka truckens stabilitet vid höga lyft, samtidigt som förskjutningen av lätt insedda skäl därmed också ökar truckens lyftkapacitet. För att förbättra förarens sikt över skrymmande last på gaffeln, är hela förarhytten höjbar uppåt. Men framåtsikten förbättras också genom att lyftstativet sitter monterat på en centralt placerad, teleskoperande lyftcylinder. För god runtomsikt sörjer tre TV-kameror placerade bakom förarhytten, varav två sänder närbilder från var sin sida om motvikten och den tredje har ett vidvinkelobjektiv. Vid backning överförs bilderna automatiskt till en bildskärm.För att göra sig optimalt säkert hörd inför nära förestående nödläge, avger RXXs signalhorn ett specialkomponerat varningsljud som genomtränger alla industriljud. Signalhornet imiterar en delfins mångfrekvent sammansatta varningsläte.Bland tekniska förbättringar på nya Still-modellar finns elektrisk parkeringsbroms, aktiverad medelst knapptryckning, i ställetför en manuell mekanisk handbroms. Ett annat knapptryck säkerställer att lyftstativet automatiskt intar neutralläge, medan en integrerad vågfunktion ger en viktindikation om lastvikten på gaffeln som skydd mot risken att hantera överlaster.Därutöver har Still Danmark A/S VD Gerner Hoppe genomfört en förstärkning av Still Sveriges AB organisation, med bl a en fördubbling av säljkåren från fem till 10 trucksäljare – samt registrerat det nya företagsnamnet som ersätter det tidigare Still Stocka AB. Totalt räknar Still Sverige AB nu 40 medarbetare, som sätter sig på skolbänken i Hamburg i början av april.