Motviktare med hög tillgänglighet
Från Mitsubishis breda produktprogram av förbränningsmotor- respektive batteridrivna motviktstruckar, tillverkade i Mitsubishis och Caterpillars gemensamma truckfabrik i nederländska Almere (MCF – Mitsubishi Caterpillar Forklift Europe BV) väljer generalagenten Stenborgs Truckar AB att ställa ut tre på mässan Logistik Transport i Göteborg 4–6 maj i år. Det är två batteridrivna modeller, trehjuliga FB18NT ur FBNT-familjen respektive fyrhjuliga FB18N ur FBN-familjen, samt en fyrhjulig dieselmotordriven modell, FD25N ur förbränningsmotordrivna FD/FG NT-familjen motviktstruckar.Eltruckarna är förstås växelströmsdrivna med 48 volts elsystem för framdrivningen. Båda har dubbla 5,0 kW drivmotorer med 60 minuters låg intermittens, vilket uppges tilllförsäkra truckarna dieseltruckens styrka och hastighet, men utan dieselmotorns buller och avgaser. De kraftiga AC-motorerna bibehåller sina höga vridmoment även vid höga hastigheter, vilket kan omsättas i snabb acceleration, goda rampkörningsegenskaper och och jämn, tyst kontrollerad drivning. Eltruckarna kommer till sin rätt såväl inomhus som utomhus, varvid de positiva rampegenskaperna ger säker och effektiv körning på sluttningar.De redan i sig energisnåla AC-motorerna förstärks i sin energihushållning genom högeffektiv energiåtermatning vid kraftfull regenerativ inbromsning till gagn för långa skift per laddning och kortare uppladdningstid av traktionsbatterierna. Batterikapaciteten hos den minsta trehjulingen FB16NTs 865 kg tunga batteri är 600 Ah, medan FB18NT och FB20NT har 720 Ah batterikapacitet i sina 1 ton tunga batterier.Hydrostatisk servostyrning sörjer för jämn och exakt styrning med ett minimum av ansträngning oavsett truckens hastighet. Konstant krafttillförsel till båda drivhjulen ger optimalt grepp och snäv kurvtagning hos trehjulingen, medan fyrhjulingen för sin styrning tar kraft från hydraulsystemet, vilket eliminerar behovet av separat styrningsservomotor. Det minskar såväl buller som underhållsbehovet. För hydrauliken är förstås också hydraulmotorn AC-driven med högt vridmoment för snabb men ändå jämn lyft- och sänkrörelse.Normalt motorbromsas truckarna regenerativt, medan de konventionella bromsarna för snabbt verkande inbromsning arbetar med högkvalitativa bromsklotsar som minskar buller, slitage och försämrad bromseffekt (s k fading).En ny version av reglersystemet för truckarnas funktioner justerar acceleration, åkhastighet, lyft-/sänkhastighet och retardation (inbromsning) anpassat till den aktuella arbetssituation m a p last, arbetets karaktär och förarens kompetensnivå. Förinställningen av truckens arbetsprestanda till applikationsspecifik situation kan göras på stället utan särskilda verktyg, vilket förenklar omställningen till förändrade arbetsapplikationer. Anslutning till reglersystemet via handdator eller bärbar dator sörjer för exakthet i programmering och dataanalys.Felsökning underlättas av ett inbyggt diagnosticeringssystem med därtill hörande felloggning, vilket också minskar den erforderliga tiden för reparations- och underhållsarbetet. Ett integrerat avkänningsssystem innehåller parkeringsbromslarm, varningslampa för icke fastspänt säkerhetsbälte, samt ett hydrauliskt förreglingssystem och ett förreglingssystem under körning som extra säkerhet. Förarstolen är alltså försedd med ett höftbälte och ett säkerhetsbälte som skyddar föraren från att komma i kläm vid oväntade, okontrollerade lägen. Men redan en låg tyngdpunkt borgar för stabil och säker drift.Förarstolen är helfjädrad och inställbar, vilket också styrkolonnen (rattstången) är. Som tillval erbjuds alternativa fingerspetsnätta reglage för de hydrauliska arbetsfunktionerna för mindre tröttande hanteringsarbetspass. Med kortspaksystmet kommer också justerbart armstöd för högerarmen. Som tillval erbjuds också integrerat sidoförskjutningsaggregat och batteribytessystem.Växelströmsdriften i kombination med CAN-bussystem förlänger intervallerna mellan underhållstillsynsarbetena till 500 driftstimmar. S k rapid-accessfunktioner med bl a förbättrad åtkomlighet till elsystemet och reglerenheten bidrar till det genom snabbare, lättare åtkomst till alla områden som ska kontrolleras och underhållas.Den fyrhjuliga eltrucken FB18N med 1,8 tons lyftkapacitet är för övrigt den truckmodell med vilken förare tävlande i Svenska Mästerskapen (Truck-SM) vunnit de senaste gångerna, enligt Stenborgs Truckar.Mycket av det som karaktäriserar de batteridrivna motviktarna känns igen också hos den utställda dieseldrivna 2,5-tons modellen FD25N med tippbar DeLuxe-förarhytt. S k fullt flytande drivlina minimerar buller och vibrationer till gagn för förarens välbefinnande. Helhydrostatisk styrning med styrsynkronisering underlättar manövreringen, varvid rattknoppen alltid befinner sig i samma position relativt styrhjulens utslag och avviker inte i endera riktningen.Inställningen till den justerbara styrstången har en minnesfunktion som gör att den intar optimal körposition varje gång. Pedallayoten följer bilindustristandard, vilket underlättar för personbilsvana förare att snabbt finna sig tillrätta på förareplatsen. Trumbromsarna är självjusterande. Förarens säkerhetsbälte med indikator har en avstängningsfunktion som förhindrar körning och lyft-/sänkrörelser om inte föraren sitter ned på sin förarstol. Ändlägesdämpning för lyftrörelsen i lyftstativet sörjer för säker och godsskyddande sänkning av lasten på gaffeln. Som tillval erbjuds en funktion som automatiskt ställer in lyftstativet till horisontellt gaffelläge för att skydda lasten mot godsskador. Lyftstativet är förstås av frisiktstyp för optimal sikt mellan vertikaler och över gaffelvagn.Även dieseltruckens underhållsintervall är utsträckta till 500 driftstimmar för att reducera ägandekostnaden och öka produktiviteten.Stenborgs Truckar ABs monter B03:21 ligger i direkt anslutning till mässsans demonstrationsyta på vilken den fyrhjuliga eltrucken FB18N kommer att visa vad den förmår.