Lagertruckar för alla nivåer
Jämte den helt nya plocktrucken OPB20NT för orderplockning på låga höjder visar Stenborgs Truckar AB också Mitsubishis ledstaplare med nedfällbar åkplattform ur SBV12–16N-familjen, låglyftande plocktrucken OPBL10NF samt skjutstativtrucken RB14N ur RBN-familjen skjutstativare med lyftkapaciteter från 1,4 till 2,5 ton.Med lyftkapaciteten 1,6 ton representerar ledstaplaren SBV16N den starkaste modellen i SBV-familjen ledstaplare, som börjar med 1,2-tons modeller och omfattar sammanlagt sex modeller i olika utföranden. I likhet med alla Mitsubishis inomhustruckar är också SBV-familjens växelströmsdrivna (AC-drift) och de starkare modellerna drivs av kraftiga AC-motorer om 3 kW motoreffekt, medan 1,2-tons modellernas AC-motorer har 2,2 kW motoreffekt. På motsvarande sätt är lyftmotorerna i två olika effektklasser, 0,8 respektive 2 kW.Högsta staplingsnivå är 5,4 meter med triplexstativ, med duplex- och simplexstativ finns som alternativ för lägre lyfthöjder, från 1,5 till 2,5 till 4,4 m och flera olika nivåer däremellan. Duplex- och triplexstativen finns också med visst frilyft av gaffeln (innan den inre stativdelen skjuter i höjden). Lyftstativens vridstyvhet i kombination med utmärkt stabilitet hos ledstaplaren och effektiv hydraulik borgar för hög restkapacitet och säker hantering av alla laster. Stativkonstruktionen Visionmast tillförsäkrar föraren fri sikt mellan stativpelarna – ett genuint frisiktstativ, således.Lyfthydraulikens proportionalitet tillförsäkrar en kontinuerligt jämn, mjuk och ljudlös lyft-/sänkrörelse, utan de sedvanliga knyckarna och ”klonkandet” vid övergångarna mellan stativdelarna när stativet skjuter i höjden.Den nedfällbara åkplattformen är fjädrande för att svälja ojämnheter i körunderlaget och väl nedfälld stannar den i låst läge så att föraren slipper olägenheten med ständigt uppåtfälld plattform pga fjädringsfunktion utan låsningsmöjlighet. Under färd stabiliseras den på plattformen stående föraren av utfällbara, madrasserade sidostödsarmar. Max åkhastighet uppnår 9 km/h, med god acceleration även med full last. För manövrering på starkt begränsade utrymmen kan styrarmens vertikallägeslåsning förbigås med en krypkörningsfunktion. Manöverhandtagets skyddsbåge skyddar förarens händer genom att avleda hinder från färdriktningen.Bromsningen sker regenerativt, vilket minimerar slitaget på bromsbackarna och förlänger deras livslängd. Parkeringsbromsen aktiveras automatiskt så fort eldrivningen stängs av, som en extra säkerhetsåtgärd på ramper. Styrningen sker med ledarm centralt placerad uppe på motorhuven. Samtliga köregenskaper från acceleration, åkhastighet, lyfthastighet och deceleration är programmerbara att passa aktuella hanteringsuppgiften eller förarens kompetensnivå och/eller temperament. Den sedvanliga startnyckeln är ersatt med individualiserad PIN-kod, till vilken också förinställda körkaraktäristika knyts till varje individuell förars kod. Som extra skydd mot otillbörliga tillgrepp av parkerad ledstaplare är huvudströmbrytaren borttagbar. Handtagens gummiklädsel säkrar halkfritt grepp.Batteriets urladdning visas av laddstatusinstrument som skydd mot omedveten, skadlig djupurladdning, samtidigt som det också visar driftstiden. För säkert och smidigt batteribyte finns ett rullbanesystem som eliminerar riskerna med hängande batteribyten. Ombord-diagnostik förenklar och påskyndar felsökning vid eventuella driftstörningar, till fromma för kortare tidsåtgång vid underhålls- och reparationsarbeten. Till det bidrar också smarta luckor för snabb åtkomst till alla inspektionspunkter. Långa underhållsintervall optimerar tillgängligheten, med lägre ägandekostnad som följd tack vare hög produktivitet.För hjulbanorna finns valmöjlighet mellan olika material, liksom även ett brett urval lyftstativ att välja mellan. Som tillval finns också lyfthöjdsindikator, lastviktsindikator samt inbyggt laddningsaggregat för traktionsbatteriet.Den förarlyftande (stående förare) plocktrucken OPBL10 med 1 tons kapacitet finns i tre modeller, mee OPBL10N som basmodell, OPBL10NF med höjbar gaffel, samt OPBL10NV med manuellt inställbar gaffelbredd. För modellen med höj-/sänkbar gaffel hindrar gaffelns lyftstativ fritt tillträde på plocka-till-pallen på gaffeln, vilket de två andra modellerna erbjuder möjlighet till. Istället erbjuder gaffelns lyft-/sänkrörelse möjligheten till reglering av ergonomiskt bekväm plocka-till-nivå genom att sänka lastpallen i takt med att de plockade kollina staplas högre och högre på pallen.Flaggskeppet i Mitsubishis inomhustruckprogram, skjutstativtrucken i RBN-familjen tillverkas i hela tio olika modeller och versioner, med lyftkapaciteter från 1,4 till 2,5 ton, och 1,6 och 2 ton däremellan. Skjutstativarna hör till de truckmodeller som utvecklats, formgivits och tillverkats av den finländska, men nu likaledes Mitsubishi-ägda, truckfabriken Rocla Oyj i Järvenpää, ca 40 km nordost om Helsingfors. Mångfaldigt prisad industriell formgivare hos Rocla är Petteri Masalin, Design Manager Industrial Design.Bland RBN-familjens framträdande egenskaper kan framhållas styrsystemet med dess obegränsade (ändlägeslösa) 360-graders elektriska styrning av typ drive-by-wire (kusin till fly-by-wire) som tillförsäkrar trucken exakt styrning med minimal ansträngning (reduktion av det traditionella intensiva rattvevandet). Styrningen är dessutom progressiv för enkel manövrering vid låga hastigheter och stabiliserad styrning (inget fladdrigt ”ormande”) vid snabba förflyttningar.Kraftiga växelströmsmotorer presterar högt vridmoment även vid höga varvtal, för snabb acceleration och jämn, tyst drift. PIN-kodsaktivering av reglersystemet omfattar drygt 25 förinställbara parametrar för att anpassa trucken funktioniskaraktäristika till aktuell applikation (typ av hantering), förare och last. För långsam körning finns en nödlägeskod.Kabeldragningen till de olika reglerfunktionerna har kraftigt förenklats genom ett CAN-bussystem, vilket också förenklar felsökning. En beräkningsfunktion för underhållsintervallen underlättar att utföra underhållsarbetet vid rätt tidpunkt, för optimal livslängd hos komponenter och ett minimum av produktivitetsbortfall pga stopptider.Temperaturövervakning av truckens växelströmsdrivna åk- och lyftmotorer samt reglerenheter förhindrar skador pga överhettning. För lyftstativet gäller stativdämpning i ändlägena som förhindrar skadliga tvärstopp, samt steglösa lyftrörelser och mjuka skjutrörelser av skjutstativet. På högkapacitetsmodellerna med suffixet H i typbeteckningen ser extra kraftiga hydraulpumpar till att ge extra skjuts i de snabba lyft-/sänkrörelserna.För den sidsittande föraren är förarplatsen lätt åtkomlig genom att rattkonsolen är uppåt fällbar. Rattstångens längd och vinkel är inställbara till att anpassas till olika konfigurerade förare. Likaså är den fjädrande förarstolen inställbar till olika förares individuella mått. Som alternativt tillval erbjuds en luftfjädrad DeLuxe-modell med svankstöd och elektriskt aktiverad höjdinställning. Säkerhetsbrytare i förarstolen låser alla gaffel- och truckrörelser så fort föraren lämnat förarsätet. Hydraulreglagen längst ut i höger armstöd manövreras fingertoppslätt. För förarens personliga utrustning finns gott om förvaringsutrymmen för flaskor, muggar, pennor, sax, tejp, anteckningsblock och mycket mera – samt papperskorg, förstås.Bland tillvalsutrustningen kan noteras extra hydraulventil och slangar till lyftvagnen, teleskopgaffel för double-deep-hantering, TV-kamera på ena gaffelarmen och färgskärm i hytten, höjdförvalssystem, centrering av gaffelns sidoförskjutning och tilt, gaffelspridning, våg med +/+ 50 kg tolerans, snabb batterilåsning med sensor samt PC-fäste med strömförsörjning.Till trucken finns också isolerad och uppvärmd hytt i fryshusutförande respektive modifiering för heta arbetsmiljöer.