23948sdkhjf

Ny plocktruck med racingkänsla

En ny plocktruck från Mitsubishi för orderplockning på låga höjder lanserar Stenborgs Truckar AB på Logistik Transport-mässan i Göteborg 4-6 maj.

Den nya plocktruckfamiljen från Mitsubishis nederländska fabrik har beteckningen OPB10-20N, vilket markerar att den omfattar modeller med lastkapaciteter om 1 respektive 2 ton. I familjen ingår fyra modeller med egenskaper som uppfyller ett brett spektrum av behov, från en enkel styrarmsmodell, OPB20NT, till den avancerade OPB20NE med helt ny, justerbar ratt, Maxius, inte olik sådan som Formel 1-förare rattar sina hästkraftstinna fartvidunder med. Ratten bär truckens alla reglage som således är föraren ständigt tillhanda.Personliga PIN-koder i stället för startnyckel hindrar obehöriga personer att tillskansa sig trucken för okynneskörning eller missbruk av trucken. För att underlätta på- och avstigning till/från truckens förarplattform har förarutrymmet ökats med 40 procent genom att placera traktionsbattriet bakom föraren. Däremellan finns ett bekvämt ryggstöd för att avlasta förarens anspänning och därmed minska tröttheten. Golvet är upphöjt med mönstrad gummiyta för att absorbera stötar och elimera risked för halka, samtidigt som insteget är lågt för att underlätta tillträde till förarutrymmet från valfri sida.En kraftfull växelströmsmotor (AC-drift) på 2,2 kW tillåter topphastighet på 12 km/h, samtidigt som den ger trucken goda prestanda vid rampkörning. Patenterad lastavkännande ventil på modell OPB20NT optimerar drivhjulens tryck mot golvet för bättre drivgrepp. Vid korta köravstånd mellan plockplatserna spar föraren tid genom att gå bredvid trucken, vars hastighet då av säkerhetsskäl reduceras till 2,5 km/h. Avancerad elektrisk styrning tillförsäkrar exakt kontroll vid körning.På den styrarmsmanövrerade OPB20NT med dess lätta men starka, vinklade styrarm av aluminium är styrarmens låsning förbikopplingsbar vid krypkörning och manövrering på begränsade utrymmen. Styrarmens utformning styr bort hinder till skydd för förarens händer, liksom även själva trucken. Bromsfunktionen är regenererande vilket effektiviserar inbromsningen samtidigt som man undviker bromsslitage.Medelst en programmerbar reglerenhet ställs truckens acceleration, körhastighet samt retardation (inbromsning) in till att passa arbetsuppgifternas specifika karaktär alternativt förarens kompetensnivå och/eller temperament. Med den personliga PIN-koden ställer trucken automatiskt in sig på de förinställda körkaraktäristiska egenskaperna. Inbyggd diagnosfunktion och minnesmapp för fel som uppstår reducerar felsökningstiden och underhållsinssatsen, samtidigt som den bidrar till att förhindra skador.En höjbar plattform är inbyggd i modell OPB20NSP, medan utrustningen till OPB10NSPF innefattar både både höjbar förarplattform och höjbar gaffel. Avsmalnande gaffelspetsar underlättar att ta/lämna pallar, liksom även vid sned inkörning i gaffeltunnlarna.Bland tillvalsutrustningen till OPB10–20NE finns bl a tryckknappsmanövrering (för bredvidgående förare) från sidan, anordning för smidigt batteriskifte, hållare för krympfilmförpackningar och lysdiodblinkers. Till OPB20NT finns elektrisk servostyrning, indikator för lastvikt, hållare för plocklista eller mobil terminal-bildskärm samt gummistötföngare. Till samtliga modeller finns många olika gaffeldimensioner att välja bland.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.172