Fint flyt för automation med AGV
Järvenpää, Finland (TLiD). Flexibel automation av interna materialflöden kommer att bli en alltmer tvingande nödvändighet inom den europeiska produktionen till följd av växande arbetskraftsbrist pga allt större befolkningsandel åldringar. Ett framtidsperspektiv som numera Mitsubishi-ägda autotrucktillverkaren Rocla Oyj med svenska dotterbolaget Rocla AB är helt övertygade om och därför satsar på att expandera sin autotruckverksamhet.Ett sätt att snabbare komma till skott med implementering av automationslösningar baserade på autotrucksystem (AGVS, Automated Guided Vehicle Systems) är Roclas modularisering av AGV-konstruktionerna, i avsikt att skapa ett byggkomponentsystem med vars hjälp såväl ledtider från order till driftsättning, som tillverkningskostnader, kan komprimeras till mera attraktiva nivåer. En modularisering av drivenhet, lastbärande enhet respektive lyftande enhet, i kombination med serietillverkade modulpaket för el, hydraulik, mekanik och mjukvara, trollar bort det hokus-pokus som tidigare vidlådit AGVS-branschen.Med drygt 7 000 autotruckar fördelade på drygt 1 000 installationer sedan 1983 är Rocla väl företrädd inom den tillverkande industrin, med tonvikt på tung automatisk hantering inom pappersindustri och stålindustri. Ett nya program med stödbens-autotruckar för pallhantering, standardiserat modulbyggda, ger Rocla mycket att erbjuda också lättare industri inom livsmedels- och dagligvarusektorn, konsumentindustri, farmaceutisk produktion m m.Med alla ingående komponenter redan beprövade från Roclas tillverkning av konventionella lagertruckar (för Mitsubishi och Caterpillar), krävs ingen lång tid för utprovning till leveransfärdiga autotruckar, utan bara en kort provkörning. Till fromma för en snabb och smärtfri driftsättning.För att ytterligare underlätta för automationsovana att ta steget över till automatisering av intern MH och lagerhantering, introducerar Rocla ett nytt grepp att finansiera en AGV-installation: leasing. Standardiseringen av Roclas AGV-program gör att truckarna inte längre är kundspecifikt användarunika, utan kan leasas under så lång tid de behövs i den interna hanteringen.Problem med spårbarhet, godsskador eller svinn kan botas med installation av ett AGVS, varför återbetalningstiden kan bli behagligt kort, kanske redan inom ett års tid, beronde på hur kostsamma problemen i den konventionella hanteringen är. Mer om allt detta berättar Roclas representanter i sin monter på Logistik Transport-mässan 4–6 maj i Göteborg, vilket blir andra gången man ställer ut i Sverige. Det första tillfället ägde rum i fjol höstas på Stockholmsmässans Tekniska Mässan. Fotnot: Se även TiD Nr 4/09, sidorna 46–47 samt 54–56 för djupare bakgrundsinformation om Roclas AGVS-installationer.