23948sdkhjf

Dragare, påhängare och tyngdlyftare

Finländska Cargotec-koncernen med Hiab, Kalmar och MacGregor visar påhängstruck, terminaltraktor och mellantunga truckar på Logistik Transport 4–6 maj i Göteborg.

Såväl batteri- som förbränningsmotordrivna motviktstruckar ur Kalmars sortiment fyller finländska MH-koncernen Cargotecs monter på Logistik Transport, kompletterade med en terminaltraktor från fabriken i Tammerfors, samt en påhängstruck från irländska Moffet Engineering i Dundalk på Irland. Den eldrivna motviktaren, en 5-tonnare ur truckfamiljen EFC50–90 står klar för provkörning på mässans aktivitetsyta inne i utställningshallen, medan dess dieseldrivna kusin, också en 5-tonnare, men ur truckfamiljen DFG50–90, får tilllsammans med en 10–12-tonnare på 600 mm tp-avstånd ur truckfamiljen DCE90–180, får vackert stå tysta och stilla i montern.Terminaltraktorn TRL618i representerar den nya generationen Icon som omfattar tre modeller, TT618i, TR618i och TRL618i. Drivna av en likaledes ny generation Volvo- respektive Sisu-dieslar, Volvo TAD750VE respektive Sisu Diesel 74CTA, presterar de avsevärt högre vridmoment än den föregående generationens dieslar TAD720VE respektive 74ETA, och har därmed väsentligt högre dragkraft för trailerdragning än sina föregångare. Därmed har också den automatiska transmissionen i drivlinan uppgraderats med en starkare version, Dana RTE 15822., för att harmoniera med den ökade dragkraften.Elsystemet är av can-bus-typ som integrerar alla funktioner i ett enda system, lätt överskådligt på bildskärmen och med vida förenklad kabeldragning och tidsbesparande enkel felsökning i händelse av elektriska driftstörningar. Enligt Kalmar är Icon marknadens enda terminaltraktor som utnyttjar denna radikalt effektivare elsystemsteknologi. Med can-bus förenklas underhållsplaneringen, vilket sparar tid, arbetsinsats och kostnader.Förarhytten har förbättrad åtkomlighet och sikt runtom, med säker ingång från dragarens akterdäck. Alla hinder på väg till den runtomsvängbara, assymetriskt lokaliserade förarstolen är nu undanröjda. Nytt pedalarrangemang ger mer fotutrymme. Förarstolen kan låsas i 0–90–180° position. Ratten är både höj-/sänkbar liksom tiltbar map rattstången för att passa allehanda förares armlängder. Gott om förvaringsutrymmen har det också blivit i förarhytten.Påhängstrucken från Moffett, tidigare även känd som Moffett Mounty för sin förmåga att lyfta upp sig till transportposition baktill på moder-lastbilen eller påhängsvagnen (trailern), har tillverkats i drygt 40 års tid. M4 är den senaste generationen omfattande fem olika modeller från 20.1 t o m 25.4, med lyftkapaciteter från 2 till 2,5 ton vid 600 mm tp-avstånd. Med sin framkomlighet på såväl hårdgjorda körunderlag som off-road är den brett användbar för att lossa/lasta sin moder-lastbil ute hos kunder vid leveransrundor av allehanda säckat bulkgods, byggmaterial, kemikalier, gasflaskor och många fler godsslag. Hjulutrustning från 18 tums hjul för tätortsdistribution till 29 tums hjul för terrängförhållanden garanterar truckens framkomlighet på de mest skiftande körunderlag.M4 kommer med förbättrad rattposition, ökat förarutrymme och förbättrad pedalarrangemang. Motorhuv och akterdörr är av slagtåligt kompositmaterial. Lyftstativets genomsikt är förbättrad till frisiktstativstandard. Åtkomligheten för underhållsåtgärder har också förbättrats och panelerna är rosthärdiga.Hydraulisk omställning av stödbenshjulen förvandlar Moffett M4 till en sidlastare som klarar hantera långgods i sidledes framfart på ”trånga” ytor, medan styrhjulet förstås är roterande. Trucken kan fås med drivning på ett hjul eller alla tre hjulen. Precis som tidigare drivs trucken av en Kubota dieselmotor.Kalmars batteridrivna motviktstruckar i EFC50–90-familjen är förstås AC-drivna med allt vad det innebär av minimerat underhåll när man slipper kolborstar och kontaktorer för riktningsbrytning eller regenerering, alldenstund funktionerna styrs elektroniskt. Färre hydrauliska anslutningar minskar risken för hydrauloljeläckage. Dubbla elmotorer, en för drivning och en för arbetshydraulik, tillförsäkrar adekvat kraft i varje arbetssituation. Med det hydrauliska EFC-systemet körs pumparna bara när det behövs, från noll till maximal hastighet beroende på vad som krävs. Dubbla tätningar i hydraulcylindrar och ORFS-kopplingar minimerar ytterligare risken för oljeläckage.Traktionsbattriets placering bakom förarhytten i kombination med sidotippbar hytt underlättar väsentligt åtkomligheten till motorrummet vid underhålls- och tillsynsarbeten. Arrangemanget gör också att föraren slipper sitta i direkt anslutning till spänningskällan. Tre olika typer av förarhytter finns att välja på, från den enklare FlexCab/FlexGuard till Spirit Delta och Spirit Delta Space med steglöst roterbar förarplats med alla reglage och manöverorgan med i runtomsvängen. Alternativt finns spakstyrning eller miniratt på armstödet för god ergonomi.För den gasoldrivna versionen finns en ny V8 gasolmotor från GM som från grunden utvecklats för just gasoldrift, medan dieselversionerna har två turboladdade motorer från brittiska Perkins, en fyrcylindrig alternativt en sexcylindrig att välja på, med kraftfulla vridmoment redan från låga varvtal.Kalmars egenutvecklade elektroniska övervakningssystem KCS med snabba processorer och can-bus-teknik bjuder bl a på automatisk vertikalhållning av lasten medelst en enkel knapptryckning, något som spar stora pengar vid klämaggregathantering av dyrbara tidningspappersrullar, som därmed inte riskerar bli kantstötta. Lyfthöjdsförval med 15 förinställda lyfthöjder underlättar för föraren att snabbt hitta rätt lyfthöjd, medan skydd mot lyftkedjeslack förhindrar oönskade förflyttningar av gaffeln eller klämaggregatet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.141