23948sdkhjf

Ny motor går på vatten!

En ny modifierad Setrabuss har tagits fram av Mercedesfabriken i Ulm. Nu ska initiativtagaren Stockholmsbussen och Miljövårdsverket testa bussen i så att säga skarpt läge.

Det är en extremt miljövänlig motor som drivs med vanlig diesel som uppblandas med 25 procent rent kranvatten, enligt uppgifter som presenteras på Stockholmsbussen AB:s hemsida www.stockholmsbuss.se. Själva blandningen sköts automatiskt, men vattentanken sitter separat på bussens vänstra sida. Skulle vattnet ta slut i tanken fortsätter motorn att gå, men då lite mindre miljövänligt. Laboratorieprov har visat att utsläppen minskar med cirka 25 procent jämfört med de vanliga bussmotorerna.Om utfallet av testet blir bra, kommer steg 2 in i bilden: Steg 2 innebär att vid regnväder leds allt vatten som landar på vindrutan när man kör, ner i en filtrerad ränna som leder till huvudvattentanken. Det innebär att man kan köra långa sträckor utan att behöva fylla på vatten.Utfallet av provet kommer att redovisas av Miljövårdsverket under senare delen av hösten, men redan nu har flera motortillverkare visat intresse för Stockholmsbussens prov. Framför allt gäller det tunga lastbilstillverkare som pressats hårt för sina tunga dieselslukande fordon som anses vara ovänliga för miljö och klimat. Med en modifierad och kraftfullare motor av den typ som används i Setrabussen försöker nu Daimler få receptet på hur Setramotorn fungerar och därefter konvertera den till en riktigt mullrande bullrig lastbilsmotor. Daimler har också uttryckt irritation över att man inte informerats utan att man först nu, 1 april 2010, får vetskap om denna enormt lovande teknologi.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.075