"Posten Norden välrustade"
Under 2009 var Posten Nordens kunder nöjdare än någonsin tidigare, nya kvalitetsrekord slogs i såväl Sverige som Danmark och medarbetarna var friskare och mer engagerade. För att lyckas krävs dock rätt betingelser. Koncernchef Lars G Nordström sa idag i sitt anförande vid koncernens första årsstämma att han vill se en reglering och tillsyn av verksamheten som tar hänsyn till den höga förändringstakt och de nya förutsättningar företaget möter.I sitt anförande på Posten Nordens årsstämma i Solna idag konstaterade koncernchef Lars G Nordström att världen, och med den post- och logistikverksamheten i Europa, har förändrats sedan samgående mellan Post Danmark och Posten offentliggjordes för två år sedan. Samtidigt menar han att de argument som då anfördes för samgåendet är ännu mer relevanta nu än då: – Ett framgångsrikt kommunikations- och logistikföretag i morgondagens Europ kommer att kännetecknas av att det är ett kund- och resultatorienterat företag med kunniga och engagerade medarbetare. Ett företag med insikt hos ägare och personal om betydelsen av snabbhet och flexibilitet inför de förändringar som krävs. Ett företag, som med rätt betingelser, ges möjlighet att på rationella grunder bygga en struktur som skapar konkurrensfördelar, till glädje för kunder, ägare och medarbetare. Posten Norden har alla förutsättningar att bli ett sådant företag, säger Lars G Nordström. Lars G Nordström underströk Posten Nordens starka position när det gäller logistik och distanshandel och beskrev vidare de utmaningar som koncernen står inför med bland annat kraftigt sjunkande brevvolymer. Han förutspådde att volymerna kommer att fortsätta att sjunka, att de inte kommer tillbaka när konjunkturen vänder och att det är svårt att avgöra vilken volym som blir "normal". För att klara utmaningarna menar Lars G Nordström att det krävs en strukturanpassning som går mycket längre än man kunde föreställa sig bara för ett par år sedan och en omfattande utveckling och kundanpassning. Därför måste Posten Norden få rätt att anpassa och utveckla verksamheten så att koncernen kan leverera det kunderna efterfrågar på ett sådant sätt att ägarnas avkastningskrav uppfylls. För att uppnå det behövs rätt betingelser. – Vi räknar med att vi i Danmark som en följd av den kommande liberaliseringen får ökad konkurrens, men en konkurrens på lika villkor. Vi räknar med att i Sverige, som en följd av postlagsutredningen, få ett minskat regleringstryck - det är ju EU:s så kallade Postdirektivs grundläggande tanke. Och vi räknar med att de tankar som framförts om att åstadkomma pristransparens genom offentliggörande av enskilda affärsavtal avfärdas. Det är tankar som andra inom affärslivet skulle betrakta som orimliga! Vår uppgift är naturligtvis inte att underlätta för utländska postala statsmonopol att få kännedom om våra affärsavtal. Vår uppgift är att vara en konkurrenskraftig, pålitlig och professionell partner till våra kunder. Så fullgör vi vårt samhällsuppdrag, säger Lars G Nordström. Lars G Nordström beskrev i talet att Posten Norden som andra företag har ett samhällsuppdrag, det vill säga att inom gällande regelverk fullgöra sin uppgift på ett ansvarsfullt sätt och sammanväga kundernas, ägarnas och medarbetarnas intressen. Han sa att han fortfarande möter den felaktiga uppfattningen att Posten Nordens verksamhet skulle vara skattefinansierad och menade att koncernen måste bli tydligare med att berätta om utmaningar och nödvändiga förändringar.– Vår uppgift är att se till att vi har en ändamålsenlig produktionsapparat för de försändelser som vi ska förmedla. Vår uppgift är att se till att våra medarbetare med kompetens och engagemang löser våra kunders behov och att de har nödvändig infrastruktur till sitt förfogande, säger Lars G Nordström.