Grönare gods i syd
Bland annat vill Godstransportrådet belysa möjligheterna med järnvägsvagnar som gör det enklare att flytta släpfordon och containrar mellan lastbil och tåg.– Det är en oerhört spännande utveckling. Järnvägen kan på allvar bli ett konkret alternativ för nya och mycket stora godsflöden. Vi vill sprida den kunskapen och verka för att tekniken etableras, säger Göran Tunhammar, landshövding och ordförande i Godstransportrådet Skåne & Blekinge.– Vi fortsätter också arbetet med att lyfta fram goda exempel. Det är företag som kan visa på framgångsrika kombilösningar med minskade kostnader, minskade koldioxidutsläpp och förbättrad leveranssäkerhet. Det ska vi göra genom seminarier och företagsträffar, nyhetsbrev, pressmaterial och mycket annat, säger Göran Tunhammar.Utöver Tillväxtverket bidrar länsstyrelserna, Region Skåne och Trafikverket med 2,1 miljoner kronor till KombiSyd II-projektet som löper till slutet av 2011. Bakgrunden är att Skåne och Blekinge varje år passeras av långt över en miljon lastbilar. För de långväga transporterna, exempelvis till Stockholm och Mälardalen, vore en kombination av tåg och lastbil mycket bättre för miljön än att enbart använda lastbil.– Vi måste hitta transportlösningar som är både ekonomiskt fördelaktiga, miljömässigt hållbara, punktliga och säkra, säger Göran Tunhammar.Godstransportrådet är ett samarbete mellan näringslivet, branschorganisationer och Trafikverket i de två länen.– Transportsektorn vill bidra till en utveckling med miljömässigt hållbar tillväxt. Men det kräver att transportslagen samverkar, att vi utvecklar nya logistiklösningar och att vi får fler energieffektiva spårbundna transporter. Därför måste vi få mer kombitrafik, det vill säga godstrafik där olika transportslag samverkar, säger Göran Tunhammar.Med KombiSyd II-projektet vill Godstransportrådet förbättra attityden och kunskapen om kombi-transporter. Projektet kan ses som en förlängning av det projekt man drev under 2009, och som gett positiva resultat.– Vår uppföljning visar att främst speditörerna har blivit mer positiva till kombitransporter, och att miljöfrågan växer i betydelse, säger Göran Tunhammar.