23948sdkhjf

Karlshamns Hamn välkomnar Sydostlänksatsning

I förra veckan kom ett besked som verkligen var efterlängtat för Karlshamns Hamn: regeringen satsar på Sydostlänken.

– Sydostlänken är den viktigaste framtida infrastruktursatsningen för Karlshamns Hamns utveckling, och – tror jag – för hela sydostregionens utveckling, säger Björn Nilsson, vd i Karlshamns Hamn.– E22 är givetvis väldigt viktig, och förbättringen av den är igång. I ett längre perspektiv blir järnvägstrafiken allt viktigare för godstransporter och avgörande för vår långsiktiga utveckling.Björn Nilsson välkomnar verkligen regeringens satsning:– JAG SER BESKEDET som ett tecken på att man insett betydelsen av infrastrukturutbyggnad i sydöstra Sverige, både för regionen och för nationen. Sydöstra Sverige är på väg att bli den ”nya framsidan”.– Vi har redan fått inviter från bland annat Kina, som nu tittar på landtransportvägen till Östersjöländerna. Och där har Karlshamn en bra position. Genom Sydostlänken öppnas bl a en effektiv transportförbindelse för Mälardalen och hela Mellansverige. SYDOSTLÄNKEN innebär att det skapas en järnvägsförbindelse från Södra Stambanan vid Älmhult till Blekinge Kustbana och Karlshamns Hamn. Därmed öppnas helt nya transportmöjligheter både för företagen i regionen och för transporter i Östersjöområdet.”Den viktigaste infrastrukturåtgärden i Sverige för Ikea”, har Ikea sagt om Sydostlänken. Ikea är därför också ett av företagen som engagerat sig mycket för få förbindelsen till stånd, tillsammans med företag som Volvo, Brinova, Karlshamns Hamn och Sparbanken i Karlshamn samt Region Skåne, Region Blekinge, Regionförbundet Södra Småland och Olofströms, Älmhults, Osby och Karlshamns Kommun.ENLIGT BÅDE VOLVO och Ikea har Sydostlänken en avgörande betydelse för respektive företags möjligheter att utveckla sin affärsverksamhet och att rekrytera personal. För det handlar inte enbart om gods.Även persontrafik är tänkt att gå via Sydostlänken, vilket förbättrar arbetspendlingsmöjligheterna och stimulerar utvecklingen för området Blekinge, Nordöstra Skåne och södra Småland. Det ger också kortare restid mellan Blekinge och Stockholm. ? ÄVEN EU ÄR ENGAGERAT i Sydostlänken. Detta via det stora EU-projektet Motorways of The Sea Klapeida – Karlshamn, som även är medfinansiär i den Järnvägsutredning som nu ska göras. Från EU:s sida ses Sydostlänken som ett sätt att binda ihop viktiga transportstråk i Baltikum (Rail Baltic) med likande stråk i Sverige (Nordiska Triangeln). EU-projektet innefattar även medfinansiering av bangårdsutbyggnad i anslutning till Karlshamns Hamn.SYDOSTLÄNKEN är kostnadsberäknad till drygt 2 miljarder kronor. Den Järnvägsutredning som nu ska göras kostar cirka 12 miljoner, varav hälften betalas av de lokala intressenterna, företag, regioner och kommuner. (KL)

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063