23948sdkhjf

Stockarydsterminalen noterar All Time High

Stockarydsterminalen AB hade under vecka 15 All Time High vad avser antal ankommande och avgående tåg.

Totalt 14 tåg lastade eller lossade gods under vecka 15 på den öppna terminalen i Stockaryd. För detta har det krävts att mer än 450 lastbilar har transporterat gods in eller ut från terminalen. Bränslesäsongen med tågtransport av biobränsle till kraftvärmeverk i Mälardalen avslutades vecka 15. Den intensivaste bränslesäsongen är från september till mitten av april. Stockarydsterminalen AB kommer dock att under en period framöver förse de lokala värmeverken med biobränsle som då transporteras till dessa med bil från terminalen. - Vi har nu en betydande ökning av ankommande sågtimmer och då främst från Norge där vi haft fyra tåg under vecka 15, säger Per-Henrik Evebring, marknadsansvarig på Stockarydsterminalen. Glädjande är att kunder och tågoperatörer mer och mer börjar samarbeta om returtransporter på tåg vilket inneburit att det gick massaved i retur till Norska bruk på dessa timmertåg. Verksamheten på Stockarydsterminalen har nu varit igång över ett kalenderår. Första tåget avgick 1 september 2008. - Ser vi till redovisningsåret 2009 så har vi överträffat målet för antal tåg med 72 procent, säger Per-Henrik Evebring. Totalt har 189 tåg hanterats under 2009 av Stockarydsterminalen AB:s entreprenör. Det innebär att vi har hanterat totalt 164 884 fastkubikmeter massaved och 182 400 kubikmeter biobränsle vilket motsvarar 6 400 lastbilar. Den andra aktören Stora Enso Skog AB som har sin terminal bredvid har under 2009 lastats 450 tåg vilket motsvarar 14 600 lastbils laster. Det innebär att dessa två bolag tillsammans fört över närmare 21 000 fordonstransporter från gummihjul till järnhjul. Vi kan då konstatera att det vid Stockarydsterminalen bedrivs en verksamhet som klart ger minskad miljöbelastning och en betydande minskning av slitaget på flera av vägarna i södra Sverige. Ur ekonomisk synpunkt så har Stockarydsterminalen AB nått break even tre år tidigare än beräknat. - Det beror på den ansenliga volym som vi fått och som en morden järnvägsterminal minst måste ha för att klara av de stora kostnader som krävs för att kunna ha en modern terminal med fungerande verksamhet, säger Stefan Arbin, vd i Stockarydsterminalen. Nu vill det till att vi lyckas nå kommande års mål och att vi på några års sikt minst dubblera antal tåg för att få en bestående lönsamhet. Vi skall ju betala av våra investeringar och samtidigt ska vi kunna göra nya framtidssatsningar och gärna få någon krona över. Kundavtal visar på betydande ökning av andra sortiment för att producera biobränslet så som torv, GROT (grenar och toppar), stubbar samt stamvedsflis. - Dessutom har vi ett antal förfrågningar att under kommande år hantera andra produkter än de skogs- och biprodukter vi nu har, säger Stefan Arbin. Stockarydsterminalen AB har i samarbete med Balticum Frinab tagit fram en specialbyggd 38 kubikmeter stor container. Det innebär att kunder på ett bioenegitåg med 68 stycken containrar kan transportera 2 584 kubikmeter biobränslen. För att ge kunden handlingsfrihet är containern anpassad för ett stort antal olika typer av järnvägsvagnar med koppling för ISO- fästen. - Total beräknas 100 stycken containrar tillverkas i steg ett, säger Stefan Arbin. Dessa kommer att långtidshyras av kunder och vår förhoppning är att vi under maj månad kan slutföra avtal med några kunder som därmed får ett "eget bioenergitåg".

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062