Plusresultat 2009 för Helsingborgs Hamn
Koncernens resultat uppgår till 14,3 miljoner kronor efter finansiella poster med intäkter på drygt 335 miljoner kronor. Och även om de totala godsvolymerna minskade under året, skedde en rekorduppgång i järnvägstrafiken.– Resultatet är bättre än förväntat, säger Jo Kristian Okstad, vd i Helsingborgs Hamn. Anledningen till att vi har klarat oss lindrigare än många andra hamnar är kombinationen av hög effektivitet, ett konkurrenskraftigt erbjudande, moderna anläggningar, skicklig personal och en stark ägare.Året 2009 präglades starkt av den globala finanskrisen som slog hårt mot transportbranschen. Totalt hanterade Helsingborgs Hamn 7,2 miljoner ton gods, vilket är en minskning med 9,6 procent jämfört med 2008. Tappet skedde främst under det första halvåret medan hösten innebar en återhämtning. Enhetstrafiken ökade kraftigt när det gäller det landbaserade godset, som främst hanteras i hamnens Combiterminal. Combiterminalens ökning ligger på 20,8 procent räknat i antalet TEU (tjugofotscontainrar) och förklaringen är att många kunder har valt att ersätta lastbilstransporter med tåg. – Vi är glada att vi har kunnat möta efterfrågan genom satsningen på omlastning till och från tåg, säger Jo Kristian Okstad. Vi har idag 40 tågpendlar som når de allra flesta destinationer. Det stärker oss i vår position som containerspecialist.Även om det sjöburna godset har gått ner kraftigt på grund av världsmarknadsläget minskade det totala enhetsgodset bara med 1 procent, räknat i TEU. Styckegodset ökade med 30 procent, räknat i antal ton, bland annat tack vare ett uppsving i handeln med metaller. Däremot minskade bilfärjegodset och bulkgodset med 16 respektive 9,9 procent. Även antalet resor i fordonstrafiken gick ned med 6, 3 procent och persontrafiken med 13,7 procent, vilket kan förklaras med den svaga svenska kronkursen. Trots nedgången på flera områden under 2009 står Helsingborgs Hamn stark när konjunkturen nu vänder och volymerna ökar.– Under 2007 och början av 2008 var vi en av de hamnar i Europa som växte starkast, säger Jo Kristian Okstad. Återhämtningen som startade under sista halvåret 2009 gör att vi hoppas vara tillbaka på samma nivå 2011 eller 2012.