Green Cargo startar pendlar mellan Sverige och Tyskland
De nya tågpendlarna med trailers och containers går sex nätter i veckan på sträckorna Malmö-Hannover samt Malmö-Krefeld i Ruhr-området.Allt fler transportföretag vill ställa trailers och containers på tåget de långa sträckorna. Förutsättningen för att tågen ska vara ett alternativ är korta transporttider, hög punktlighet och anpassade godsvagnar. Tågföretagen måste också ha tillgång till bra terminaler där lastbilstrailers och containers kan lyftas av och på tågen.- Nu har vi alla pusselbitar på plats och drar igång med pendlarna Malmö-Hannover och Malmö-Krefeld i egen regi, säger Richard Kirchner, försäljningschef på Green Cargo. Tågen avgår kvällstid i båda riktningarna och är framme nästa förmiddag. Det här är precis det som åkerier och speditörer efterfrågar,För att säkerställa kvalitet och punktlighet körs pendlarna som direkttåg utan lokbyten vid gränserna. Sedan tidigare har Green Cargo en intermodal pendel Olofström-Malmö-Gent i Belgien. Utökningen med två pendlar är en del av Green Cargos strategi för framtiden, där skapandet av så kallade Gröna korridorer ligger i linje med Sveriges och EUs ambitioner för transportsektorn. De intermodala pendlarna lastas med såväl trailers som växelflak och containers. - Tågpendlarnas kapacitet motsvarar nästan 40 000 lastbilsekipage årligen. Kunderna får en effektiv och miljöanpassad transportlösning den långa sträckan mellan Sverige och Tyskland och tillgång till Green Cargos nordiska intermodala nätverk, säger Richard Kirchner. Den intermodala pendeln Malmö – Krefeld startade trafiken den 19 april och pendeln Malmö – Hannover startar 10 maj.Godstågens effektivitet och miljöprestanda samt lastbilens flexibilitet är bakgrunden till den intermodala trafikens tillväxt. I Sverige var ökningen av den intermodala trafiken mellan 2001 och 2008 nästan 50 procent enligt Trafikverkets statistik.