Hector Rail utökar för SCA
Detta system knyter samman virkesterminaler i inlandet med SCA:s bruk Östrand och Ortviken och även bruken i Iggesund och Örnsköldsvik/Husum. SCA har nu givit Hector Rail uppdraget att öka kapaciteten med cirka 15 procent.Sedan starten har Hector Rail totalt sju elektriska lok och ett diesellok samt 94 stycken fyraxliga timmervagnar i trafik för SCA. Varje tåg lastar cirka 2 000 ton rundvirke, vilket motsvarar 50 stycken 24-meters rundvirkesekipage (det blir en kö om 1,2 kilometer om bilarna står helt tätt).Kapaciteten ökar nu med ett tågsätt av halva denna storlek för att möta SCA Skogs ökade volymbehov. Nya destinationer väntas också tillkomma såsom till exempel sågverket i Bollsta.- Vi är glada att få detta utökade förtroende, säger Mats Nyblom, vd i Hector Rail. Vi befäster nu vår ställning som den största privata timmertransportören på järnväg med en årsvolym på närmare tre miljoner ton.SCA ser positivt på samarbetet med Hector Rail. - Vi ser avtalet som en naturlig utveckling på det fruktbara samarbetet med Hector Rail, säger Henrik Sakari, inköpschef på SCA Skog AB.Den ökade kapaciteten beräknas vara på plats till sommaren och innebär förutom nya vagnar, ytterliga ett elektriskt och ett dieseldrivet lok samt ett antal förare.