Unifeeder växer i Storbritannien
Unifeeder är ett av norra Europas största rederier inom feeder och shortsea, och har under 2009 breddat sin verksamhet inom en rad områden. Inom Östersjöområdet förvärvade bolaget det cypriotisk-polska rederiet IMCL, etablerade ett eget kontor i S:t Petersburg, och kom med en rad nya tjänster mellan Beneluxländerna och Sverige, Norge, Finland och Ryssland.NU BLICKAR REDERIET västerut, mot Englands östkust, där Unifeeder kommer att hantera stora volymer från ett stort containerrederi, vilket säkrar grunden för den nya verksamheten.Unifeeder kommer att öppna den nya tjänsten i mitten av juni, och arbetar just nu med slutliga förberedelser. Planerna kommer att presenteras bland annat på mässan Multimodal 2010 i Birmingham, och på Transrussia i Moskva.– Vi har tagit ett strategiskt beslut att utöka vårt nätverk, och expansionen mot väster är det senast initiativet i den strävan, säger Jesper Kristensen, vd i Unifeeder.– Nu har vi knutit ytterligare ett viktigt område till vårt nätverk, som redan var det största i norra Europa. Hamnarna i Storbritannien kompletterar vårt övriga nätverk.UNIFEEDER är ett rederi verksamt inom feeder och shortsea, och hanterar en årlig volym om cirka 1,6 miljoner TEU (Twenty-foot Equivalent Units, tjugofotscontainrar).Bolagets feeder-division bedriver linjetrafik med container mellan Scandinavien, Baltikum och Ryssland och de stora kontinentala knutpunkterna som Hamburg, Rotterdam och Antwerpen.Shortsea-divisionen erbjuder dörr-till dörr transporter inom Europa, och hanterar allt som kan transporteras i container. Trafiken kombinerar olika transportsätt för att skapa multimodala logistiska lösningar.DEN NYA TJÄNSTEN i Storbritannien innebär att Unifeeder sätter in tre containerfartyg på reguljära förbindelser mellan Hamburg och Rotterdam och fem engelska hamnar; Felixstowe, Grangemouth, Immingham, Teesport and South Shields.Unifeeder säkerställer servicen genom reguljär trafik med fasta tidtabeller och flera ankomster per vecka i alla hamnar. Unifeeder kommer att ge en betydande kapacitet åt den nya verksamheten, för att visa att expansionen till Storbritannien är ett stort och strategiskt viktigt beslut.FÖR DET BEFINTLIGA NÄTVERKET kommer den nya tjänsten ge möjligheter att koppla ihop destinationer i Skandinavien och runt Östersjön med hamnarna i Storbritannien.Unifeeder etablerades 1977 och har i dag styrkan att expandera och göra förvärv på en marknad som kännetecknas av allt svårare förhållanden.Förra året introducerade Unifeeder en kalkylator för beräkning av CO2-utsläpp per transportuppdrag. Eftersom den inkluderar transporter både på hav och på land möjliggör den trafiklösningar som ger minsta möjliga miljöpåverkan. (KL)