Ökad orderingång för FlexLink
Försäljningen ökade med 5 procent till 300 miljoner kronor, och orderingången visade en stark ökning med 21 procent till 325 miljoner.– Vi upplevde en fortsatt förbättring av orderingången och ökande försäljning under kvartalet. Vår försäljningsmix och valutaförändringarna hade däremot en negativ inverkan på resultatet. Den positiva trend vi sett förväntas fortsätta under året, säger FlexLinks ceo Mattias Perjos: “FÖRSÄLJNINGEN under första kvartalet uppgick till 300 (286) miljoner kronor, vilket motsvarar en ökning med 5 procent jämfört med föregående år. Orderingången ökade till 325 (269) miljoner kronor, vilket motsvarar en ökning med 21 procent jämfört med föregående år. Rörelseresultatet före avskrivningar och amorteringar av immateriella tillgångar (EBITDA) uppgick till 18 (25) miljoner kronor. EBITDA-marginalen uppgick till 6 procent (9 procent i fjol). Minskningen beror på valutaförändringar, försäljningsmix och ökade kostnader för produktlanseringar. FLEXLINK HAR mottagit betydande order inom framför allt elektronik och livsmedelssegmenten. En ny, kompakt transportörplattform med inbyggd mjukvara för styrning lanserades 18 januari. Den nya plattformen finner användningsområden inom nya applikationsområden och nya kundgrupper. Större orders på de nya produkterna har redan mottagits. FlexLink är en av de större leverantörerna av lösningar inom produktionslogistik vilket omfattar material- och informationsflöden till monterings- och tillverkningsindustrin.MED HUVUDKONTOR i Göteborg har FlexLink, säljbolag i 25 länder och partners i mer än 60 länder. 2009 var antalet anställda 683 och omsättningen 1 222 miljoner kronor. (KL)