Atlet lockar kunder
– Vi har haft några intensiva timmar varje dag med kunder och potentiella kunder, säger Atlet Swedens säljchef Joakim Krona. Några kontakter har varit riktigt bra.– Den intensiva tiden har varit mellan 11 och 15, sedan har det dött av på eftermiddagen.Företaget har anpassat bemanningen av montern efter variationerna i besökarintensitet. All mässpersonal har varit med under rusningstid, medan styrkans minskats under tidiga morgnar och sen eftermiddag.– Förvånansvärt många stora företag har besökt oss, säger Joakim Krona. Flera av dem är potentiella kunder.Atlet har fokuserat på två saker under mässan. att visa upp sitt Total-koncept och att visa sitt relativt nya utbud av motviktstruckar – Balance-serien.Total-konceptet innebär att företaget riktar strålkastaren mot den totala logistikkostnaden, där truckinköpet bara är en liten del. Atlet vill att inte fastna i ett dividerande hit och dit om priset på truckarna.– Det kan vara svårt att övertyga kunden om att se helheten, men när vi väl lyckas får denne en aha-upplevelse, säger Joakim Krona.– Du kan exempelvis spara åtskilliga truckar i truckparken genom att öka tillgängligheten. Vi har kontrakt där vi garanterar 98 procents tillgänglighet på våra truckar. Det betyder att vi garanterar att truckarna är igång och kan användas under 98 procent av all tänkbar tid. /Kalle Lötberg