Benders vann Schenkerpris
– Det var en överraskning. Vi har ju jobbat med lösningen internt, det är roligt att bli uppmärksammad även externt, säger Christer Hofling, ansvarig för Benders Cargo. Han tog emot priset tillsammans med Mathias Olsson, logistikchef på företaget.På bilden ovan står Mathias Olsson till vänster och Christer Hofling till höger.Tomoku Hus och tretti.se fick nöja sig med en delad andraplats när vinnaren utsågs på Chalmers i tisdags kväll i samband med Logistik & Transport i Göteborg.Kvänumbaserade Benders är Sveriges största producent av takpannor, marksten och kantsten. Företaget har satsat på en transportlösning där både fabrik och utleveranslager är spårbundna så att endast den sista transportsträckan ut till kund behöver trafikeras med bil.Benders har investerat i egna tågvagnar samt ett containersystem. I samma container transporteras de egna produkterna till Norge. Där hämtas grusmaterial tillbaka till produktionsanläggningen i Bålsta.– Det är imponerande att de vågat satsa och göra så stora investeringar, säger Johan Woxenius, professor i logistik på Handelshögskolan i Göteborg och medlem i DB Schenkers vetenskapsråd som korar vinnaren.Så här lyder juryns motivering till segern:”Benders har skapat ett järnvägsbaserat logistikupplägg som till fullo utnyttjar järnvägens fördelar. Tyngre gods över långa distanser i kombination med industrispår och specialvagnar möjliggör ett effektivt godsflöde. De stora satsningar, i form av investeringar man gjort, ligger i tiden samt tyder på en stor tillförsikt inför systemets fördelar.”På delad andraplats kom Tomoku Hus och tretti.se. Tomoku Hus är en av Sveriges största tillverkare av prefabricerade trähuskomponenter. Merparten av det som tillverkas exporteras till Japan. Effektiva transportlösningar gör att man kan konkurrera på en så pass avlägsen marknad.Tomoku Hus samarbetar med Bergqvists Såg AB, Ejendals och Clas Ohlson AB i Insjön där den gamla bangården förvandlats till en modern kombiterminal. Ett godståg om dagen går till Göteborgs hamn lastat med sågat virke och trähus i containrar med destination Japan.På återvägen lastar man nya containers med skyddskläder till Ejendals, och många av produkterna i Clas Ohlsons sortiment till lagret i Insjön.tretti.se säljer vitvaror och hushållsapparater, huvudsakligen via Internet. Genom att sälja produkterna via en webbshop slipper man bland annat lokalhyror och kostnader för personal och kan erbjuda lägre priser till kund.Samtliga order utgår från ett centrallager i Stockholm. Där kan en kund få sina nya vitvaror hemlevererade samma kväll. I Göteborg och Malmö kommer hemleveransen kvällen efter att beställningen gjorts.Trots ökade volymer och bredare sortiment har bolaget lyckats effektivisera logistiken. En väl fungerande logistisk apparat tillsammans med effektivt lagerarbete är viktiga orsaker till framgången.DB Schenkers Logistikpris är prestigefyllt och delas nu ut för 28:e gången.Vem som helst kan nomineras. Det finns inget krav på att det ska vara en kund till DB Schenker.Innovationen/initiativet ska ha koppling till Sverige, lösningen ska ligga nära i tiden och fungera i praktiken.DB Schenkers vetenskapsråd utser de tre som nomineras till priset och även den slutliga vinnaren.Tidigare vinnare:1982: Sandvik1983: Rolf Nilsson Skor1984: Luna1985: SKF1986: Dag Ericsson, Chalmers1987: Flygt1988: Electrolux1989: Stora1990: Atlas Copco1991: Linköpings Tekniska Högskola1992: John Sjögren & Co1993: Volvo Transport1994: Whirlpool Sweden1995: Ericsson Radio Systems1996: Tetra Laval1998: Telia1999: Atlas Copco2000: Stora Transport and Distribution2001: Tullverket2002: IKEA2003: Transportdelegationen2004: Göteborgs Hamn2005: Svenska Retursystem2006: ICA2007: Metro, Scania och Stena Recycling2008: Göteborgs hamn2009: Alfa Laval(KL)