23948sdkhjf

Bring/Posten Norge satsar på PDA-kontroll

Bring/Posten Norge ska utrusta alla sina 8 500 handdatorer med kontrollsystemet Cesam från Consafe Logistics. Syftet är att minska kostnaderna för service, uppgradering och reservhantering.

Det är Lundaföretaget Consafe Logistics affärsområde för mobila lösningar, Mobile Solutions, som tagit fram verktygssviten Cesam för att sänka såväl investeringar som driftskostnader för hantering av handdatorer (PDAer).PDA står för "personal digital assistant", en beteckning för handhållna datorer.– Vi vill minimera servicekostnaderna för våra enheter och kunna utnyttja hela vår maskinpark, säger Johan Ronœs, vice president IT i Bring/Posten Norge i ett pressmeddelande.– Vi sparar tid och pengar genom att hantera uppgraderingar och installationer remote. Vi har möjlighet att ha översikt och full kontroll över våra enheter - alltid.BRING/POSTEN NORGE har utrustat flertalet PDAer med Cesam, och i slutet av maj ska alla 8 500 PDAerna använda konceptet.Cesam klarar av följande uppgifter:• att hålla koll på stora flottor av PDAer - det går att nå var och en av dem från en central webbsida. Från centralen kan man se vilken status den har, om den fungerar korrekt.• att uppdatera programvaran på alla PDAer på distans, utan att de behöver lämnas in.• att förkorta tiden vid reparation/service genom automatiserad registrering och felanmälan.• att minska behovet av en PDA-pool för att snabbt kunna ersätta en skadad handdator.– Vi vet att PDAerna är affärskritiska för många transport- och logistikbolag. Om föraren tappar sin PDA - eller om den går sönder på annat sätt - kan han inte leverera försändelsen, och betalningen uteblir. Både fraktsedel och proof-of-delivery ska ju skötas via PDA-enheten.DET SÄGER John-Eirik Falch, vice president Mobile Solutions på Consafe Logistics, till Transport & Logistik iDag.– Med Cesam täcker vi hela den värdekedja som har med mobila lösningar i dess helhet att göra. Vi skapar visibilitet i hela hanteringen av PDAer. Det gäller även serviceavtalen med PDA-leverantörerna; vi har i vissa fall förkortat ledtiden för service från 15-25 dagar till 7-9 dagar.John-Eirik Falch berättar att ytterligare ett antal kunder beslutat satsa på Cesam. Där finns Oslo Kommun som har 2 000 användare och bryggeriföretaget Carlsberg som har 2 500 användare. Och DB Schenker i Sverige nyttjar redan i dag en delkomponent (Click2Track för automatiserad service och logistikhantering) för 6 000 användare– CESAM PASSAR till alla existerande PDAer, säger John-Eirik Falch. För en kund som redan investerat i en PDA-flotta är detta en tjänst som kan köpas in och läggas till.– I andra fall kan vi i Consafe Logistics - om kunden så önskar - leverera både hård- och mjukvara.Cesam består av ett antal delsystem:PDA Reporter för automatiserad registrering och felmeddelandehantering, Click2Track för automatiserad service och logistikhantering (exempelvis poolhantering, servicehistorik, RMA, online tracking, kundlager), Enterprise Device Management (EDM) som bland annat innehåller HelpDesk, fjärrhantering, uppgradering och säkerhet, Order Status med webbportal, orderhantering/status, leveransinformation och avvikelser samt Services med bland annat teknisk support och driftstöd.EFTER BARA några års verksamhet står Consafe Logistics affärsområde Mobile Solutions för cirka 50 procent av bolagets hela omsättning. Men lönsamheten är ännu inte i nivå med omsättningen.– Ännu har vi inga konkurrenter i Skandinavien, säger John-Eirik Falch. Vår målsättning är att bli marknadsledande inom detta område./Kalle Lötberg

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063