23948sdkhjf

Robotar och laser-AGVéer i skön samverkan

På bara 20 år har Viano-lokale elkonsulten Enrico Grassi gjort en remarkabel industriell klassresa till global systemleverantör av End-of-the-Line-installationer av robotar och autotruckar i harmonisk samverkan.

Från elkonsultbolag för den lokala tillverkningsindustrin i italienska Reggio Emilia-trakten runt Viano (därav ”Elettric” företagsnamnet Elettric 80) till i allt större utsträckning utveckling av styrprogram åt industrirobotleverantörer. Enrico Grassi, grundare av och VD för Elettric 80 (80 efter grundningsåret 1980), insåg dock snart att verksamheten krävde ett helhetsåtagande för komplett automatisering av produktionslinjers avslutning, och inte enbart punktinsatser för isolerade robotceller för varupalletering.Det vill säga, ett åtagande även för de interna transporterna till och från robotcellerna: tillförsel av tompallar för robotstaplade enhetslaster av konsumentvaror respektive hämtning och bortforsling av helpallar med mönsterlagda färdiga produkter till färdigvarulager. För att slippa manuell betjäning av högproducerande, uppströms mycket högt automatiserade produktionslinjer, som när det kommer till palletering av varorna förlitat sig på manuella arbetsinsatser.– I början av 1990-talet började Elettric 80 därför kika på lasernavigerande autotruckar, LGVéer (vilket står för LazerGuided Vehicle) för att kombinera sådana med palleteringsrobotarna till kompletta End-of-the-Line-lösningar, förklarar civilingenjör Henrik van Ginhoven, System Designer vid Elettric 80 AB i Göteborg.Den lasernavigerande autotrucken, f ö en svensk specialitet vars ursprung går tillbaka till innovatören Kalevi Hyppääs banbrytande utvecklingsarbete av laserteknik för rymdnavigering av Esranges raketer, är indirekt länken till Johan Castegren, VD för det italienska bolaget inom Elettric 80-koncernen, och Mikael Renström, VD för det svenska bolaget inom Elettric 80, alldenstund båda har ett förflutet vid NDC (Netzler Dahlgren Company) på Säro söker om Göteborg, ett företag som på sin tid var en vägledande pionjär inom lasernavigation av autotruckar. Gemensamt för de båda var också arbete för NDC i Italien, vilket således tillförde värdefulla kunskaper om LGV-tekniken när Elettric 80 börjande intressera sig för den.1992 lanserade Elettric 80 en helintegrerad lösning med dygnet-runt-verksamma LGVéer och 1994 lanserades Freeway, en helintegrerad end-of-line-lösning som syr ihop palleteringsrobotar, etiketteringsmaskiner, LGVéer, mjukvara för produktspårning och PC-system för övervakning. 2003 kompletteras Freeway med LGV-system för inlagring/uttag, kallat Storage and Retrieval System, SRS.Idag svarar End-of-the-Line-automation av dryckesframställning och livsmedelsindustri (Beverage & Food) för 52,4 procent av Elettric 80s affärsverksamhet, men inledningsvis var det mjukpappersindustrin (Tissue) med dess svårhanterbara mjuka och fluffiga produkter som dominerade. Tissue svarar idag för 26,9 procent av verksamheten, underhåll och modernisering av den här typen av långlivade produktionsanläggningar för 12,6 procent, medan Övrigt står för 8 procent.– Idag är vi verksamma företrädesvis inom mjukvaruområdet med utveckling av överordnade styrsystem för att knyta samman de olika funktionerna, så som palleteringscellerna med interntransporterna, automatisk lagerstyrning med WMS-system (Warehouse Management Systems) etc, säger Henrik van Ginhoven. Det nya i styrningen av palletering av exponeringsfärdiga butikspallar ligger i att mönsterlägga varorna i säljfrämjande exponeringsmönster. Vare sig det rör sig om dryckesförpackningar med flaskor, aluminiumburkar, PET-flaskor eller paket.Hittills har automatisk palletering i lav eller skikt av förpackningar dominerat, men tappningslinjernas utmatningshastigheter är så höga att det varit svårt att hinna skapa kundspecifikt säljfrämjande palleteringsmönster, dessutom med korta omställningstider för nya produktmönster. Det har Elettric 80 nu lyckats lösa för såväl drycker som mjukpapper.Under en mellanperiod från 1999 till 2004 var Elettric 80 ägt av ett stort schweiziskt företag inom fyllnings- och palleteringslinjer, SIG Simonazzi Group, vars avsikt var att inlemma det italienska förvärvet med sina kompetenser. Något som dock inte lyckades något vidare, varför Elettric 80 köpt sig loss till 80 procent från SIG Simonazzi för att kunna agera fritt på marknaden, utan krav från sin tidigare ägare på att komplettera SIG Simonazzis fyllningslinjer med robotar och truckar.– Sedan 2004 är vi fria att agera efter eget huvud, inflikar Henrik van Ginhoven.Därmed inleddes också Elettric 80s stora expansion, bl a genom etableringen av ett säljkontor i Sverige för stora systeminstallationer, komplett med resurser för simulering av stora flöden och för att ta hand om eftermarknaden. Och med systemingenjör Thomas Svensson som förste man på plats i Göteborg. 2004 öppnas ett kontor också i USA, i Skokie i delstaten Illinois (nära Chicago). Tre år senare, 2007, följde säljkontor i Hounslow, Storbritannien, och i Krakow i Polen, med tekniska resurser för driftning av tidskrävande stora, komplexa system. 2008 öppnades ett säljkontor i Melbourne i Australien.All utveckling och konstruktion, samt numera även produktion, av hårdvaran till End-of-the-Line-systemen så som gripdon och kringutrustning till industrirobotar och autotruckar (LGVéer), är samlad till huvudkontoret i Viano i Reggio Emilia, ca 60–70 km söder om Bologna. Här finns stora produktionsanläggningar för montering, slutkkontroll och testkörning av utrustningen, åtskilliga helt nybyggda. Endast en del komponenter läggs fortfarande ut på underleverantörer, något som skedde i mycket större omfattning i början av verksamheten.Själva grundrobotarna däremot baseras på robotteknik från robottillverkaren Fanuc (motorer och styrning), vilka sedan vidareförädlas med avancerade, multifunktionella ”smarta” gripdon för aktuella produkter i enkelgrepp om enskilda förpackningar, multi-förpackningar eller flerradiga förpackningar. Plus därtill mellanlägg mellan varulaven med sugkoppar från särskilda magasin. För sträckfilmning av färdiga enhetslaster har man tillgång till BEMA Automazioni Industrialis automater med upp till 400 procents försträckningsgrad av plastfilmen.För den typ av dygnet-runt-produktion man fokuserar på, krävs motsvarande tillgång till stödfunktioner i form av Helpdesk och ständigt tillgängliga underhållsingenjörer. Elettric 80s åtagande börjar från linjens slut med pallettering och fortsätter med interntransporten till olika slag av lagring, så som blockstapling, drive-in-ställage, vanliga pallställage och även automatiska höglager, för vilka man har en partner i grannföretaget System Logistics srl i samma region.Automatiseringen kan utsträckas till att omfatta även uppställning för utlastning samt själva lastningen, vanligtvis ett manuellt inslag i materialflödet, men beroende gränssnittets utseende automatiserbart även det.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063