Säkrare lagermiljö med sensoriserad AGV
Jämte kostnadseffektivitet är säkerheten för lagerpersonalen ofta en prioriterad målsättning inom lagerhantering, framhåller Elettric 80 i sin apologi för investering i säkerhetsfrämjande autotruckteknik som alternativ till konventionell manuell truckhantering. Den mänskliga faktorn ger inte sällan upphov till arbetsmiljörisker och är vållande till olyckor som kan vara svåra att förutse. Något som vidimeras i Arbetsmiljöverkets rapporter över truckrelaterade arbetsplatsolyckor.Med Elettric 80s kundanpassade lösningar för end-of-line-automation kan sådana olyckor begränsas effektivt, framhåller Elettric 80. Delar av processen eller hela end-of-line-processen kan automatiseras, från pallettering av varor till sträckfilmning och inlagring respektive utlagring, i första rummet för storproducenter av volymkrävande konsumentvaror.De interna transporterna från produktionslinjerna avslut till lagret och vidare till utlastning utför av laserstyrt frinavigerande autotruckar, av Elettric 80 kallade LGVéer efter begreppet LaserGuided Vehicle, utrustade med avancerad säkerhetsteknologi så som Proximity Laser Scanning (PLS), som fortlöpande avscannar den närmaste omgivningen, indelad i två säkerhetszoner. Vid upptäckt av hinder i den yttre zonen, reduceras autotruckens åkhastighet, för att sedan, när avståndet till hindret minskar ytterligare till att befinnas inom den inre zonen, stoppa LGVn helt tills hindret avlägsnats eller avlägsnat sig självt av egen kraft.Vidare kontrollerar sensorer i LGVns gaffel samt runt om fordonen deras exakta position när pallaster hämtas respektive lämnas. Och till skillnad från den manuella truckhanteringen blir en LGV aldrig trött eller distraherad, ej heller talar den i mobilen eller kommunikationsradion under sin framfart.I Elettric 80s Freeway-system mönsterstaplas varor i skyddsinhägnade robotceller av industrirobotar i stabila, självlåsande palletiseringsmönster, ytterligare säkrade genom sträckfilmning av de färdiga enhetslasterna som producerar mycket stadiga pallaster. Risken för att pallaster kollapsar pga egen instabilitet reduceras därmed till ett minimum, och pallarna tål att blockstaplas på ett säkert sätt, enkannerligen därest staplingen utförs av LGVéer.– På ett Freeway-systemstyrt lager finns ingen anledning att oroa sig för att gå genom blockstaplingsområdet, alldenstund autotruckarna känner av närvaron av människor och de redan formstabila pallasterna är staplade med centimeterprecision, något som en genomsnittlig truckförare kanske inte alltid klarar, poängterar Linda Brånell, Business Assistance Manager vid Elettric 80 AB i Göteborg.Freeway-systemet säkerställer dessutom ett jämnt materialflöde genom s k housekeeping och iordningsställande av varor för utlastning under natten med LGVéerna för att nästa dags arbete ska fortlöpa smidigt och rationellt. En sådan förberedelseprocess jämnar ut stresskapande toppbelastningar och minimerar antalet pallrörelser under dagen, vilket också bidrar till förbättrad säkerhet i lagret.Elettric 80s system fokuserar i första rummet på industrsektorer så som mjukpapper, livsmedel och dryckesframställnng. Bland svenska kunder märks Metsä Tissue AB med Katrinefors Bruk i Mariestad, Skandinaviens störste tillverkare av hushålls- och toapapper, pappershanddukar och torkrullar, och Carlsbergs bryggeri i Falkenberg, vidare Heinz i Kanada, Ferrero i Italien och Garcia Carrion i Spanien.