23948sdkhjf

Bryggeripallar precisionsstaplade per automatik

Oförtröttligt hanterar Elettric 80s laserstyrda autotruckar Carlsberg-bryggeriets aldrig sinande flöde av öl och läsk i det 20 000 pallplatser stora lagret.

– Installationen av det lasernavigerande autotrucksystemet har gett oss en jämnare drift och lett till betydande kostnadseffektivisering av pallhanteringen från tappning till inlagring, med en systemkapacitet som uppfyller alla våra förväntningar och förslår även vid produktionstoppar. Därtill är systemet användarvänligt.Så definierar Kristoffer Andersson, lagervid vid danskägda Carlsbergs bryggeri i Falkenberg, det av italienske systemleverantören Elettric 80 levererade och installerade autotrucksystemet för automatisk drift av det drygt 20 000 pallplatser stora färdigvarulagret.Första bekantskapen med automatisk pallhantering gjorde Carlsberg redan 2004, när de två första laserstyrt frinavigerande autotruckarna, Laser Guided Vehicles (LGV), installerades för enkelpallhantering av tompallar till produktionen. Några år senare lade Carlsberg en ny order på ytterligare 22 LGVéer, nu i avsikt att helautomatisera lagerhanteringen, fram tills dess bejänat efter konventionellt mönster av manuellt framförda gaffeltruckar.Carlsbergs lager består av dels ca 20 000 pallplatser, fördelade på 11 500 pallaster i blockstapling och 8 500 pallaster i graviterande rullfack (eller rännfack, som det också heter) av FIFO-typ*, plus några enkel-rullfack med palletiserade s k preforms av plastmaterial som ska formas till flaskor.Autotruckarna hämtar färdiga pallaster vid slutet av produktionslinjerna för inlagring i rullfacken eller avställning i blockstaplingen på lagret. Truckarna lyfter pallar med pallvikter av drygt 1 ton till 5 meters inlagringshöjd på de högst belägna rullfacken. Vid utlagringen hämtar LGVéerna pallar för transport till ett plockområde, varifrån samplockade pallaster hämtas för utlastning, eller sortrena helpallar direkt ut till skeppningsområdet för utlastning.Truckarna hanterar också påfyllning av tompallar och förbrukningsmaterial från ett inkommande rullbanesystem, som förbinder en manuellt betjänad lagringsyta utomhus med det automatiserade lagret, samt preforms från singelrack till fyllningslinjerna. Vilket innebär att godsslagen har mycket olika egenskaper, med pallvikter som varierar från blott 100 kg till 1 ton.Av de 22 LGVéerna är tio utrustade med överlappbar pallgafflar, varigenom de kan anpassas för forsling av en eller två pallaster, allt efter uppdragets art, medan resterande 12 autotruckar alltid tar två pallar åt gången för maximal effektivitet. Tappningen pågår dygnet runt och upp till 500 pallar i timmen interntransporteras.2008 övertog Carlsberg formellt det totalt 24 autotruckar omfattande automationssystemet. Genom noggrann planering, hänsynstagande och öppen kommunikation mellan parterna kunde systemet installeras och driftsättas under full, pågående produktion i bryggeriet, änär lagret automatiserades steg för steg i takt med att nya avsnitt togs över från den manuellt framförda truckhanteringen. Kristoffer Andersson:– Alldenstund systemet är synnerligen flexibelt, har det kunnat anpassas i omgångar för att tillmötesgå förändringar i hanteringsprocessen. Under innevarande år kommer en större uppdatering av preformshantering och utskeppning av genomföras.För den kontinuerliga driftens skull har Carlsberg investerat i bytesbatterier för snabbt skifte när det är dags att byta till ett fulladdat för fortsatt hanteringsarbete. När traktionsbatteriets urladdningsnivå börjar närma sig bytesdags, far LGVn till batteriladdningsstationen, där styrsystemet väljer till vilken position trucken ska åka för att lämna det snart tömda batteriet och till vilken position den ska åka för att hämta ett fulladdat batteri. För den korta mellantransporten från lämna- till hämtaposition har trucken ett inbyggt, mindre batteri med tillräckligt energiinnehåll att förflytta trucken mellan de två positionerna utan huvudbatteri. Batteribytet sker således helt automatiskt och hela proceduren tar bara ett par minuter. Därefter är trucken klar att fortsätta nästa 10–12-timmars arbetspass.De vanligtvis så tystgående batteridrivna LGV-truckarna avger en signal för att inte överraska personal i sin omedelbara närhet.Av kundspecifika skäl är ansvaret för driften av det datoriserade lagerstyrsystemet (Warehouse Management System, WMS) delat mellan Carlsberg och Elettric 80. Som en extra tjänst gentemot Carlsberg kommer Elettric 80 att placera en underhållstekniker på plats i Falkenberg-bryggeriet för skötsel av löpande underhåll av autotruckarna som säkerhet mot driftstörningar och för maximal systemeffektivitet. Vid behov ska han vara ett stöd för Carlsbergs operatörer.Bryggeriet i Falkenberg är Carlsbergs största svenska anläggning och framställer öl, läskedrycker och mineralvatten under sådana varumärken så som just Carlsberg, Falcon, Pripps Blå, Fanta, Festis, Pepsi Cola och Schweppes. Mineralvattnet Ramlösa ingår också i sortimentet men buteljeras i Ramlösa i Helsingborgs södra utkant, såväl naturellt som kolsyrat och numera också smaksatt med olika fruktsmaker.Carlsberg Sverige ingår i internationella Carlsberg Breweries-koncernen, grundad 1847 och verksam i 40 länder, däribland numera också Ryssland genom köpet av Orklas bryggeriverksamhet Baltic Beverages Holding (BBH), som tillsammans med Östeuropa svarar för hälften av Carlsbergs produktion (i vilken ingår också ölsorter så som Ringnes, Tuborg, Koff och Kronenbourg). Med runt 1 200 anställda omsatte Carlsberg Sverige drygt 3,1 miljarder kronor 2007. Under fjolårets tre första kvartal gjorde koncernen ett rörelseresultat om nära 11 miljarder kronor, varav mer än hälften från produktionen i Östeuropa.Fotnot: Elettric 80 grundades 1980 i Viano av Enrico Grassi som ett elkonsultbolag för den lokala tillverkningsindustrin i Reggio Emilia-regionen, därav företagsnamnet Elettric 80. Från utveckling av styrprogram till industrirobotleverantörer kom Enrico Grassi snart till insikt att verksamheten krävde ett helhetsåtagande för totalautomatisering av produktionslinjer och inte bara för isolerade robotceller. Det i sin tur ledde vidare till automatisering av varutillförseln till robotcellerna medelst autotruckar i början av 1990-talet.I Sverige representeras företaget av sitt svenska dotterbolag Elettric 80 med huvudkontor på Västra Hamngatan 13 i Göteborg. VD är Mikael Renström, System Designer Henrik van Ginhoven, Business Asisstance Mgr Linda Brånell, samt Thomas Svensson, en av de verkliga veteranerna från den svenska AGV-branschens tidiga år.Under tidsperioden 3 juni–13 augusti firar Elettric 80 sitt 30-årsjubileum med Non-Stop Öppet Hus i fabriken i Viano och visar upp system och hårdvara så som Freeway, Dragon, Silkworm, LGV och WMS.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078