Luftfjädrad åkplatta skonar förarryggar
Med nya låglyftaren EXU-SF 20 respektive dubbelpallstaplaren EXD-SF 20 introducerar tyske trucktillverkaren Still GmbH i Hamburg en ny teknik för att förbättra förarkomforten och skydda föraren mot hälsovådliga vibrationer och stötar från körning på dåligt körunderlag. Den nedfällbara åkplattan på de nya truckmodellerna är inte bara fjädrad på konventionellt sätt utan luftfjädrad med förarviktsanpassad fjädringseffekt. Ju tyngre förare, desto högre lufttryck i förarplattans dämpningselement.Påfyllning av mera luft i åkplattan sker enkelt via en ventil, precis som på ett bildäck. Den under tryck satte luften inuti ståplattan dämpar effektivt vibrationer och stötar från ojämnheter och hinder i underlaget, liksom även vid passage av nivåskillnader exempelvis mellan lastbilar bakgavellyftar och lastkajer, vid passage över trösklar vid lastkajer och liknande. Helkroppsvibrationer hos förare på Still EXU-SF 20 och EXD-SF 20 är uppmätta till 0,59 m/s21 (sekundkvadrat), vilket uppges ligga runt 40 procent lägre än på motsvarande konkurrerande låglyftare.Med åkplatta i nedfällt läge och de två sidostöden för föraren i utfällt läge uppnår låglyftaren en maxhastighet om 9 km/h. Med åkplattformen i uppfällt läge och sidostöden infällda reduceras hastigheten till den gängse vedertagna 6 km/h för bredvid-gående förare.En annan ny konstruktionslösning hos EXU-SF 20 och EXD-SF 20 är att sidostöden kan justeras i höjdled till tre olika lägen för att därmed passa såväl korta som långa förare och komma till avsedd nytta på rätt stödnivå. Dubbelstaplaren EXD-SF 20 skiljer sig från låglyftaren EXU-SF 20 genom att vara försedd med ett lyftstativ för att kunna ta en lastpall på stödbenen och ytterligare en lastpall på den lyftade gaffeln. Även kvartspallar kan hanteras med den nya dubbelpallstaplaren, vilket ökar truckens användbarhet inom livsmedelsindustrin och dagligvaruhandeln.