23948sdkhjf

Lång last smal sak med Combilift

Byggmodul-tillverkaren BladeRooms behov av en smidig hanteringslösning gav incitament åt Combilift Ltd att kraftigt uppgradera lyftkapaciteten.

Tag tre, betala för en. En sliten slogan för korta varor från välkänd klädesbutikkedja, som också passar nordirländske trucktillverkaren Combilifts multitalangfulla sidlastande motviktstruck med samma namn, Combilift. Normalt en fyrvägs sidlastande motviktare inom lyftkapacitetsintervallet runt 4 ton som nu tagit ett jättekliv uppåt i kapacitetsklasserna med nya modellen C25 000 – med hela 25 tons lyftkapacitet.Utlösande faktor för detta jättekliv har varit Gloucestershirebaserade byggmodulfirman BladeRooms behov av smidig och flexibel hanteringsutrustning för förflyttning av företagets fabrikstillverkade modulära datacentraler för IT-branschen. Efter en genomgång av till buds stående hanteringsmetoder av de färdiga byggelementen uteslöts de två först granskade alternativen takconveyrar (traverskransystem) och konventionella, tunga motviktstruckar. Traverskransystemen pga höga installationskostnader och bristande flexibilitet i hanteringen, medan tunga motviktstruckar med kapacitet att lyfta 18 ton tunga byggmoduler på förlängd tp-avstånd skulle ha krävt allt för stor manövreringsyta inne i produktionshallarna.För BladeRooms VD Paul Rogers framstod Combilifts konstruktionslösning med fyrvägs sidlastande motviktstruck den ideala kombinationen av flexibilitet i hanteringen av BladeRooms 18 ton tunga byggmoduler med måtten 14 x 4,2 m, ungefär som ordinär pallhantering, men bara i så mycket större skala. Combilifts smidighet att ta sig fram överallt passade oss perfekt.Den nya Combilift-modellen C25 000 med yttermåtten 5 x 5 m drivs av en 170 hästars John Deere-dieselmotor och har en tjänstevikt om 32 ton, vilket med 25 tons last ger en bruttovikt runt 57 ton. För att bära den vikten är såväl det stora drivhjulet som de två stödbenshjulen dubblerade i tvillingmonterade arrangemang för att jämnare fördela hjultrycket mot körunderlaget.I samband med pressvisningen av den nya fyrvägs-motviktaren mitt under den värsta askregnperioden från isländska vulkanutbrottet – vilket förhindrade utländska gäster att närvara vid lanseringen – presenterades också en annan nyhet från Combilift, en grensletruck med 35 tons lyftkapacitet för hantering av ISO-containrar i lågintensiva conainerflöden.Även i detta fall har en extern truckanvändare kommit med inspirationen till den för Combilift helt nya konstruktionen, Aggreko plc, en leverantör av generatoraggregat för tillfälliga behov av kraftförsörjning och temperaturreglring. Produktionsanläggningen för sådana aggregat ligger i Dumbarton, Storbritannien.– Vi ville minska våra mycket höga kostnader för inhyrning av lyftkran och trailer, omvittnar Derek Neilson, projektko-ordinator vid Aggreko plc. Men att gå över till konventionell teleskopbomtruck (reach-stacker) med tillräckligt hög lyftkapacitet för våra behov skulle i stället ha krävt en kostsam förstärkning av körunderlaget på vår industritomt för att tåla de höga hjultrycken från de cirka 70 ton sådana tunga truckar väger redan i tomvikt.Combilifts nya grensletruck, kallad Combilift Straddle Carrier, är till sin grundkonstruktion en trehjuling, men Agrekko valde en fyrhjulig modell för att kunna dubbelstapla sina generatorer. Med hydrostatisk drivning på två av hjulen (med hjulmotorer) och synkroniserad hydraulisk styrning samt superelastiska (halvmassiva) däck uppges grensletrucken vara mycket stabil i sin hantering av conainrar även på ojämna körunderlag och under svåra väderförhållanden. Trucken kan fås med gasol- eller dieseldrift samt byggas kundspecifikt måttanpassad även till andra enhetslastformat än ISO-containrars standardmått.För att hålla sig i framkant inom materialhanteringsbranschen återinvesterar Combilift 10 procent av sin årsomsättning i FoU. Sedan företagsstarten 1997 har företaget tillverkat och sålt runt 11 000 sidlastande motviktstruckar till användare i drygt 50 länder. Svensk generalagent för Combilift plc är Truckspecialisten AB, verksam sedan början av 1970-talet på Ringöns Industriområde i Göteborg.Under nyligen genomförda mässan Logistik Transport i Göteborg ställde Truckspecialisten ut en av de senaste modellerna, CB 2500, en batteridriven 2,5-tonnare. Första framträdandet på den svenska marknaden gjorde Combilift på specialmässan Lager & Transport under Stockholmsmässans årligen återkommande Tekniska Mässan i oktober 2003, då Göran Jonsson, VD för Truckspecialisten AB, ställde ut en hydrostatiskt driven och allhjulsstyrd 4-tonnare för såväl inomhus- som utomhusbruk. Våren 2006 deltog Truckspecialisten på Svenska Mässans mässa Logistik Transport i maj med en vidareutvecklad Combilift-truck.Upphovsman bakom Combilifts speciella konstruktion är chefskonstruktör Martin McVicar, som började sin konstruktörsbana vid familjeägda Moffett Engineering (tillverkare av påhängstrucken Moffett Mounty) redan innan han hunnit nå 20 års ålder, men hoppade av när Moffett 1997 såldes till Parascreen för att strax därefter säljas vidare till Terex, varpå McVicar grundade sitt eget företag Combilift Ltd, med affärsidén att konstruera en bättre truck för långgodshantering än dåvarande generationen sidlastare och fyrvägare. Året därpå, 1998, anslöt sig Robert Moffett till Combilift som teknisk direktör och tillsammans utvecklade de två f d Moffett-medarbetarna den första Combilift-trucken.Första året byggdes endast 18 Combilift-truckar, men raskt klättrade produktionssiffrorna uppåt och passerade redan 2005 1 000-strecket med god råge, mycket tack vare Martin McVicars okuvliga entusiasm och oförtröttliga energi att ständigt bearbeta nya exportmarknader för företagets speciella truckar. En konstruktion som i första hand är avsedd för hantering av långt och odelbart gods, men också lämpar sig utmärkt väl för hantering av pallaster i smalgångslager, liksom rationell lastning/lossning av landsvägsekipage från endast ena långsidan (ungefär som Sven-Erik Ottossons svenska Semax-truck).Combitrucks första fabrik i Clontibret, strax söder om gränsen till brittiska Nordirland, kompletterades 2006 med en ny fabrik i Monaghan, där också ett nytt, anslutande huvudkontor invigdes i juni. 10 miljoner euro, motsvarande 94 miljoner kronor, kostade bygget, beläget på en brant kulle och därmed i kuriös avsaknad av framtida utbyggnadsmöjligheter.Den på Logistik Transport utställda 2,5-tonnaren CB 2500 lyfter till 4 m höjd på 500 mm tp-avstånd, vänder inom en radie av endast 1,4 m och klarar 10 procents stigningar. Dubbla växelströms 5 kW drivmotorer ger 11 km/h maxhastighet, medan pumpmotorn till lyfthydrauliken har 14 kW motoreffekt. Göran Jonsson:– Konstruktionen är i korthet lik en trehjulig framhjulsdriven motviktstruck, men till skillnad mot vad som tidigare funnits på marknaden, så har CB 2500 full styrmöjlighet oavsett körriktning. I första är trucken avsedd för verkstadsindustrin och inom byggvaruhandeln.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078