SystemTruckar och Olema Truckservice går i takt
Att dela på en truckfabrik kan ibland ha sina klara fördelar. Som exempelvis i fallet med amerikanska Caterpillars och japanska Mitsubishis gemensamägda europeiska truckfabrik i nederländska Almere, under namnet Mitsubishi Caterpillar Forklift Europe bv (MCFE). För för tillverkning av batteri- och förbränningsmotordrivna motviktstruckar, lackerade i Caterpillar-gult respektive Mitsubishi-grönt.För tillverkning av inomhus- eller lagertruckar är Mitsubishi numera helägare till den av familjen Klas Stigzelius under kriget grundade fabriken Rocla Oyj i finländska Järvenpää. Och liksom i Almere är det även här blott färgen på truckarna som skiljer Mitsubishis produktprogram från Caterpillars.En av de svenska importörerna av Roclas lagertruckar sedan många år tillbaka har varit Olema Truckservice AB i Norrköping (huvudkontor), som jämte sitt östgötska omland också täckt Dalarna och västkusten från Borås och ned till Helsingborg med lokalkontor och underhållsverkstäder. (En annan importör av Rocla har varit Lindells Materialhantering AB i Billesholm och Järfälla, som emellertid upphörde med truckförsäljningen i fjol till följd av finanskrisen.)Nu har Olema Truckservice AB beslutat att avveckla sitt engagemang för varumärket Rocla för att i stället övergå till att marknadsföra i stort sett samma truckar under varumärket Cat Lift Trucks , importerade av Cats svenske generalagent SystemTruckar AB i Kumla. Den nya verksamhetsinriktningen har nu stadfästs genom en överenskommelse om långsiktigt samarbete mellan SystemTruckar AB och Olema Truckservice AB.– Samarbetsavtalet innebär att vi kan fortsätta att sälja de lagertruckar vi marknadsfört och underhållit tidigare, men nu i annan färg och under Cat Lift Trucks varumärke, bekräftar Stefan Molander, VD för Olema Truckservice AB. Vi fortsätter att stödja våra kunder med full eftermarknadsservice vad avser underhåll och reservdelsförsörjning för både Rocla och Cat Lift Trucks maskiner. Dessutom kommer vi att sälja även det breda programmet av Cat Lift Trucks motviktstruckar, tillverkade i Europa respektive Japan, vilket vi ser som ett mycket positivt tillskott i vår organisation.För SystemTruckar innebär samarbetsavtalet en rejäl breddning av marknadstäckningen på den svenska marknaden. SystemTruckars VD Tomas Andersson kommenterar:– Genom det långsiktiga samarbetsavtalet med Olema får vi en snabb förstärkning i flera regioner med såväl försäljning som med underhåll av våra Cat-truckar. Olemas 22 medarbetare besitter mycket goda kunskaper om våra lagertruckar sedan tidigare, och nu bygger vi gemensamt vidare på detta genom att erbjuda även Cat Lift Trucks motviktstruckar till Olemas gamla, trogna kunder som Olemas nya kunder.Till yttermera visso har SystemTruckar förstärkt sin närvaro i Storstockholmsregionen genom att ingå samarbetsavtal med Truckreparatören Försäljnings AB i Tyresö, under ledning av Stefan Fixelius.I början av maj ställde SystemTruckar ut ett urval ur sitt bred produktprogram från Cat Lift Trucks, inbegripet lagertruckarna, på mässan Logistik Transport i Göteborg. Allt från lätta ledtruckar och ledstaplare upp till en stor 16-tons dieseldriven motviktstruck, Cat DP 160N, stod uppställda i monter B06:22.– Deltagande på mässan var för oss ett viktigt tillfälle att visa upp oss i ett större publikt sammanhang, kommenterar Tomas Andersson. Vi rönte ett gott mottagande och är på det hela taget nöjda med vårt mässdeltagande, även om man kunde ha önskat sig lite fler mässbesökare. Men i dagens stressiga arbetsklimat är det förstås många som inte hinner med att åka på mässor, vilket man får acceptera.Bland nyheterna i monter B06:22 fanns motviktstruckfamiljen DP40–55N inom lyftkapacitetsintervallet 4–4,5 ton, samt en ny, snabb orderplocktruck, NO20NE. Men också höglyftande plocktruckar och skjutstativtruckar ur N-serien, med frisiktstativ och effektiva växelströmsmotorer.För ytterligare, fördjupad bakgrundsinformation om SystemTruckar AB och Cat Lift Trucks produktprogram, se även TiD Nr 8-7/09, sidorna 20–21, Nr 9/09, sidan 32, och Nr 4/10, sidorna 16–17!