23948sdkhjf

Bauma-premiär för Mitsubishis hybridtruck

Det bästa med batteri- och dieseldrift kombinerar Mitsubishis nya 4–5 tons hybrid-gaffeltruck som går på litiumjon-batteri och dieselolja.  Premärvisad på Bauma 19–25 april.

Näst sista veckan i april fick mässbesökare på traditionstunga byggmässan Bauma i München stifta bekantskap med en ny hybridtruck, denna gång från japanska industrikonglomeratet Mitsubishis europeiska truckfabrik i nederländska Almere, Mitsubishi Equipment Europe BV, som drivs i partnerskap med Caterpillar Forklift Trucks under namnent Mitsubishi Caterpillar Forklift Europe BV (MCFE). Det är en truckfamilj inom kapacitetsintervallet 4–5 ton som redan tillverkas i Japan, där den lanserades som världens första hybriddrivna motviktstruckar inom 4–5 tons-intervallet. På den europeiska truckmarknaden lanserar MCFE hybridtruckarna tidigast 2011.Utvecklingsarbetet med den kombinerade drivtekniken motiveras av behovet av snabbare acceleration hos tunga gaffeltruckar än vad som är möjligt att upnå med enbart konventionellt batteridrivna truckar, uppger Mitsubishi Heavy Industries (MHI), som ligger bakom den nya truckfamiljen Grenadía Ex Hybrid. För att tillgodose truckanvändares ökande efterfrågan på miljövänliga eltruckar även i de högre kapacitetsintervallet, kombinerar MHI därför batteriteknik med en ny, miljövänligare dieselmotor, Grendía Ex Hybrid.Drivlinan i den nya hybridtrucken består således av ett litiumjon-batteri med hög kapacitet, Grendías kompakta låg-emissions-dieselmotor om 38,1 kW, två trefas växelströmsdrivna (AC) induktionsmotorer om 10 kW och två invertrar. Dieselmotorns bantade slagvolym till 3,33 liter leder till en reducering med en tredjedel av skadliga emissioner jämfört med Mitsubishis konventionellt drivna dieseltruck FD45, och nära nog en halvering av CO2-halten jämfört med gasoldrivna FG45P. Något som åstadkommits utan avkall på motorns höga prestanda, understryker MHI.Närhelst den extra kraften från dieselmotorn inte behövs under en arbetscykel, stängs förbrännningsmotorn av automatiskt och trucken drivs enbart av litiumjon-batteriet, exempelvis under längre transportsträckor vid konstant hastighet. Behövs mera kraft, trampar föraren ned accelerationspedalen kraftigare, varpå dieselmotorn startas automatiskt för att ge den extra skjutsen i framfarten. Till följd av den automatiska avstängningen av dieselmotorn vid återgång till tomgångsläge, reduceras drivmedelsförbrukningen med hela 39 procent jämfört med en konventionell dieseldriven motviktstruck inom motsvarande kapacitetsintervall.Vid staplingsarbete kombineras drivkraften från elmotorer och dieselmotor för att leverera adekvat vridmoment till lyfthydraulikens pumpmotor. Fördelen med att välja litiumjon-batteri framför konventionellt bly-syra-batteri uppger MHI ligga i såväl högre energilagringskapacitet i relation till batteristorlek som i batteriets förmåga att ta upp återmatad energi från regenerativa funktioner så som motorbromsning och lastsänkning. Därtill kommer mindre underhållsbehov och längre livslängd hos litiumjon-batteriet.Till råga på allt slipper man ta litumjon-batteriet till långladdning under natten då det räcker med den regenerativa energiåtermatningen i kombination med dieselmotorns laddning av batteriet, framhåller MHI. För drivlinans tillförlitlighet talar det faktum att alla ingående komponenter tillverkas i egen regi inom MHI-koncernen, varför man inte är beroende av externa underleverantörers kvalitetsnivå på komponenterna.Med hybridtrucken utvidgas MCFs redan breda produktprogram av lagertruckar (tillverkade av Rocla Oyj i finländska Järvenpää strax norr om Helsingfors) och motviktstruckar från Almere-fabriken. Vid lansering på den europeiska marknaden förbinder sig Mitsubishi att fokusera särskilt på europeiska truckanvändares behov. Grendía Ex Hybrid finns med lyftkapaciteterna 4,0, 4,5 och 5,0 ton vid 600 mm tp-avstånd, med beteckningarna FD45NFHT – FD50NFHT. Åkhastighet max 21 km/h, (tom)lyfthastighet 610 mm/s hos 4-tonnaren, 530 mm/s hos 4,5- och 5-tonnaren. Sänkhastighet 450 mm/s.Svensk generalagent för Mitsubishis truckprogram är sedan många decennier tillbaka Stenborgs Truckar AB med huvudkontor på Uddnäsvägen 57–59 i Järfälla (Stäket), med Mats Nyberg som mångårig försäljningschef.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062