23948sdkhjf

Noll hanteringsskador när autotruck tar över

Produktion i femskift med monotona interntransporter mellan formsprutor och packlinje skapade idealläge för AGV-automatisering hos ATEC of Sweden AB.

Växjö (TLiD). Motsatsen till outsourcing måste väl vara insourcing? Vilket är precis vad ATEC of Swedens moderbolag Plastic Commerce Pte Ltd i Singapore ägnar sig åt i ett nytt pilotprojekt för formsprutning av plastprodukter. Idén bakom projektet går ut på att installera kinesisk utrustning för detta i Sverige, få svenskar att förstå och använda utrustningen, och koppla plastproduktionen till en stor, internationellt etablerad, globalt konkurrerande kund inom möbelbranschen, och alltsammans därtill till lägsta totalkostnad. Klart lägre än vad väletablerade konkurrenter inom formsprutningsmaskin-branschen så som exempelvis Krauss-Maffei förmår att bygga maskiner för.För Peter Malm, VD för ATEC of Sweden AB, är det en dubbel utmaning att få den nya verksamheten att blomstra, såväl vad gäller själva produktionen av konsumentprodukter av polypropylen-plast som att kunna visa upp den 2009 i Växjö etablerade produktionsanläggningen för intresserade plastprodukttillverkare. (Det svenska bolaget bildades 2008, men produktionen kom igång först ett år senare.)– Akronymen ATEC står för Bringing Asian Technology into the European Community, med underrubriken Total Plastic Solutions, förklarar Peter Malm. Vilket är precis av företagets grundare Tan Anston föresatt sig genom att införa asiatisk maskinteknologi i ett europeiskt högkostnadsland så som Sverige. ATEC har egenutvecklade maskiner för formsprutning och förpackning av plastprodukter, installerade i fabriker i Baltikum, östra Europa och Ryssland. Fabriker som samtidigt tjänar som demonstrationsobjekt av maskinutrustningen som får bekänna färg genom att gå dygnet runt, året runt i femskift, 24/7/352.Den första plastsprutningsanläggningen etablerades 2001 i Lettlands huvudstad Riga för att utnyttja den överkapacitet som Plastic Commerces verktygstillverkare hade när företaget inte tillverkade och testade formsprutningsverktyg åt det singaporeanska bolagets egenutvecklade och -konstruerade formsprutningsmaskiner. Vid den här tidpunkten var Lettland fortfarande ett lågkostnadsland, idealiskt för etablering av legotillverkning för uppdragsgivare som inte tillåter några prishöjningar, minns Peter Malm, som i sin tidigare befattning som inköpare vid ett stort internationellt möbelvaruhus kommit i kontakt med Tan Anston just genom legotillverkaren ATEC i Riga i dess egenskap av leverantör konsumentvaruprodukter till det stora möbelvaruhuset.Idag har Plastic Commerce/ATEC sålt närmare 250 formsprutningsmaskiner till plastfabriker i Europa (5), Baltikum (120), Ryssland/OSS* (30), Polen (60) och Sverige (15). Formsprutningsverktygen till dessa tillverkas på Taiwan.Med 41 maskiner och 160 operatörer i femskift omsätter fabriken i Riga ca 16 miljoner euro, medan den svenska fabriken i Växjö med 13 maskiner och 25 anställda (varav 15 operatörer i likaledes femskift) omsätter 10 miljoner euro. Maskinerna finns från 80 till 1 000 tons spruttryck, med de kraftigaste i Sverige för produktion av skrymmande lågvärde-artiklar nära kunden (för att skära ledtider och leveranskostnader).2003 etablerade Plastic Commerce ett utvecklingbolag för formsprutningsmaskiner och tillhörande kringutrustning, SIA ATEC Engineering med sju anställda utvecklingsingenjörer. Därefter etablerades ett delägt samriskbolag, ATEC LLC, i ryska Rjazan, för produktion av plastprodukter med sex maskiner och 25 anställda operatörer. Lika många anställda finns i det 2008 bildade ATEC of Sweden AB. Med sammanlagt 60 formsprutningsmaskiner och 182 anställda vid samtliga ATEC-bolag uppgår den samlade omsättningen (från enbart plastproduktionen) till 22 miljoner euro. Peter Malm:– För innevarande år bedömer vi oss kunna uppnå en samlad omsättning om ca 30–35 miljoner euro.Jämte de tre tre produktionsbolagen i Lettland, Ryssland och Sverige finns ATEC Equipment, ett forsknings- och utvecklingsbolag för maskiner, verktyg och kringutrustning men även tillverkning av desamma på programmet. I anslutning till produktionsbolagen finns försäljningskontor i Lettland, Ryssland och Polen.– Varför Polen, kan man fråga sig, säger Peter Malm. Förklaringen ligger i att det är en mycket expansiv marknad för formsprutade plastprodukter. Genom att vara betydligt billigare än europeiska maskintillverkare har vi mycket att hämta här. Dessutom åtar vi oss också att utveckla kompletta produktionslösningar och sätta upp nya produktionsanläggningar, inte bara sälja maskiner.Genom SIA ATEC Engineering täcker Plastic Commerce således in maskiner för formsprutning (Plastic Injection Moulding), kringutrustning (Auxiliary Equipment), industrirobotar och automatisering, med After Sales Support för omvårdnad av eftermarknaden.Det är i inom avdelningen Robotar och automatiserings verksamhet som en nyligen genomförd automatisering av de interna transporterna i den svenska produktionsanläggningen kommer in i bilden. Med finländske utvecklaren och tillverkaren av autotruckar, Rocla Oyj i Järvenpää och dess svenska säljbolag Rocla AB i Skärhamn, har ATEC tagit i drift ett autotrucksystem som försörjer produktionsmaskiner med materiel och en packlinje med färdiga pallastade plastprodukter för skapande av transportklara enhetslaster.Autotrucken är av Roclas lasernavigerande AGV av stödbenstyp, med lyftstativ och pallgaffel för hantering av pallastade artiklar mellan de 13 formsprutningsmaskinerna och ATECs egenutvecklade packlinje för sträckfilmning och bandning till transportklara enhetslaster fvb direkt till möbelvaruhus, utan mellanlandning i centrallager. Totalt formsprutas 27 olika artikar i polypropylen-plast, varav tre som komponenter till andra artiklar.– Genom att leverera i batcher direkt till varuhus slipper vi stuffa varorna i containrar med ty följande omlastningar, förtydligar Peter Malm. Produktionen kan planeras och programmeras till leveransstora batcher mot beställning från säljställena. Skulle batcherna inte bli tillräckligt stora för direktleverans från oss, samlastar vi i transit med andra leverantörer.– Med produktion i femskift och en måttlig åksträcka mellan produktionsmaskinernas hämta-stationer och inmatningsstationen till packlinjen, är det en arbetsuppgift som klippt och skuren för en outtröttlig autotruck, konstaterar Bo Bergqvist, försäljningschef vid Rocla AB. Såväl kostnadsmässigt som ur ergonomisk synvinkel för att eliminera en monoton arbetsuppgift för manuella truckförare.Till AGV-systemets pluskonto bör också läggas autotruckens precision och skonsamhet vid hanteringen av lasterna, som inte tål hårda stötar, eftersom de lämnar stötmärken efter sig i den visserligen slagtåliga polypropylen-plasten – som vita fläckar i den halvgenomskinliga plasten, fläckar som avskräcker kunder från att köpa varorna. Något som man alltså inte riskerar drabbas av med Rocla-truckens varsamma hantering av godset.Fotnot: *OSS står för Oberoende Staters Samvälde, en motsvarighet till engelskans CIS, Commonwealth of Independen States, betecknande en rad f d Sovjetrepublikers samarbete med dagens Ryssland.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079