Kurvrikt åkprogram för rull-AGV
För Roclas rullbärande autotruckar i V-TABs nya tidningstryckeri utgör den totala åksträckan mellan den centraliserade prepareringsstationen för tidningspappersrullarna till mellanlagret och ut till tryckpressarna inte mer än ca 150–200 meter, beroende på körväg. Men även om truckarnas maximala åkhastighet är nominellt 2 meter/sekund (m/s), är den genomsnittliga åkhastigheten inte högre än 1 m/s, beroende på körlayoutens kurvrikedom som drar ned hastigheten.Tidningspappersrullvikten uppgår till max 1,5 ton, men många rullar i retur till buffertlagret väger förstås avsevärt mindre. Med trippelstativ är autotruckarnas lyfthöjd 4 m, vilket adekvat förslår för mellanlagrets rullager på tre nivåer. Mellanlagret rymmer ca 80–100 platser för tidningspappersrullar lagrade i liggande position.Såväl drivmotor som pumpmotor för lyfthydrauliken är av underhållsminimal 3-fas växelströmstyp (AC) för 48 volts drivsystem, med 7,5 kW motoreffekt för drivmotorn och 14 kW motoreffekt för pumpmotorn, samt av Mitsubishis egen tillverkning, liksom även elektroniken för reglering av truckarnas olika funktioner.Ansvarig för den industriella formgivningen av Roclas autotruckar är Petteri Masalin, Design Manager Industrial Design, vid Rocla Oyj i Järvenpää (Träskända) i Finland.