23948sdkhjf

Skutskär nästa för Linde-AGV

Från experimentstadiets 5-tons AGV-motviktare tar Stora Enso klivet över till ”den skarpa terrängen” med fyra 8-tons AGV-motviktare till Skutskär i höst.

När det bevisligen går att automatisera dieseldrivna hydrostat-motviktstruckar att stapla tunga pappersrullar inom ramen för KK-stiftelsestödda projekt MALTA (se huvudartikeln), går Stora Enso vidare och lägger en order på fyra Linde H80 8-tons dieseldrivna motviktare automatiserade enligt samma recept som den mindre H50 5-tons-trucken som går i Skoghalls bruk söder om Karlstad. De fyra 8-tonnarna ska utrustas med styrsystem för automatisk drift i Linde Material Handlings centrala verkstad i Örebro för att därefter levereras i november till Stora Ensos pappersbruk i Skutskär.Det avslöjandet gör marknadschef Karl-Johan Lindahl, Linde Material Handling, i samband med pressvisningen av den automatiserade H50-trucken i Skoghalls bruk och presentationen av projekt MALTA. För Linde MH i Örebro innebär det ett genombrott för automatisering av tung hantering, alldenstund 8-tons motviktstruckarna är av en helt annan kaliber än de tidigare automatiserade stödbenstruckar för lättare laster man varit inne på.– H80-truckarna kommer att utrustas med standard-lyftstativ, vilket normalt föredras av truckförare, ity ett sådant lyftstativ erbjuder föraren bättre sikt än ett trippelstativ, upplyser Karl-Johan Lindahl. Men för en autotruck som navigerar med hjälp av roterande laserstråle (red anm: Lazerway), bortfaller detta argument, varför AGV-motviktstruckarna tjänar på att utrustas med trippelstativ med fullt frilyft som tillåter trucken passera genom lägre industriportar, samtidigt som trucken kan stapla högre.Mjukvaran i AGV-motviktarna kommer från en veritabel veteran inom området automation av förarlösa truckar, NDC-baserade Danaher Motion Särö AB, som numera kallar sig kort och gott Kollmorgen, en amerikansk automationsjätte. NDC, en akronym som utläses Netzler Dahlgren Company, var först med att automatisera materialflödet inom bilindustrin i form av det futuristiskt avancerade Kalmar-projektet som ledde till en annorlunda organiserad bilfabrik, Volvo Kalmarverken, 1972.Världens första laserstyrt frinavigerande AGV-system skapades av NDC för Tetra Paks livsmedelsförpackningsfabrik i Singapore 1990 och 17 år senare var NDCs nya ägare Danaher Motion/Kollmorgen först med interaktivt autotrucksystem för röststyrd orderplockning, kallat Pick-n-Go, hos varuhusjätten Marktkauf i Tyskland. Ett system som senare installerats även i Coops centrallager i Bro väster om Stockholm. Världens första tunga AGV för transport av liggande stålcoils, buren på 16 styrbara hjul, skapade Kollmorgen för stålverket Posco Steel i Sydkorea 2009.Kollmorgens styrsystem för autotruckar kallas NDC Suite i vilket ingår NDC8, grundsystemet för styrning av navigering och hanteringsfunktioner hos experimenttrucken Linde H50 hos Skoghalls bruk. Inom NDC8 ingår förutom själva fordonsstyrningen VMC300 (Vehicle Master Controller) också drivsystem, navigationssensorer, I/O-enheter för reglersignaler, enkodrar, teckenfönster (displayer), säkerhetssensorer för att undvika kollisioner med hinder utmed färdvägen samt handreglage för förareskorterad manuell styrning av autotrucken. Samtliga komponenter inom NDC8 är s k ruggade för att motstå damm, fukt, vibrationer och temperaturvariationer i en ogästvänlig arbetsmiljö.NDC Suite fungerar med alla för autotruckar etablerade navigeringstekniker, så som lasertriangulering efter reflextejper utmed färdvägen eller i lokalen, med hjälp av magnetisk tejp på golvet eller induktivstyrslinga nedfräst i betonggolvet, punkt-till-punkt-navigering (spot) eller med en kombination av dessa navigationstekniker. Kännetecknande för Lindes original hydrostatdrivning är en mjuk och mycket precis drivning och snabb respons. Den traditionella kopplingen, differentialen och trumbromsarna är ersatta en hydrauloljepump och hydrauliska hjulmotorer, med slitagefri acceleration och likaledes hydrostatisk deceleration. Genom Linde Load Control är funktioner för körning och lyft helt separerade.För drivning av hydrostatdriftens oljepumpar är trucken utrustad med en fyrcylindrig direktinsprutad, turboöverladdad, laddluftkyld dieselmotor från Deutz Diesel, med 4 liters slagvolym och 87 kWs motoreffekt vid 2 200 vpm. Med en variabel kolvpump för körning och lyftrörelser reduceras drivmedelsförbrukningen. Ett s k high-performance hydraulfilterkoncept bevarar oljan optimalt ren och ökar därmed livslängden hos alla hydraulikkomponenter.Med Linde Torsion Support reduceras lyftstativtorsionen (vridningen) med upp till ca 30 procent, vilket minimerar belastningen och slitaget på chassie och lyftstativ. Ökad restkapacitet vid höga lyft. Med Linde Truck Control uppnås automatisk kontroll av åkhastigheten som en funktion av lastvikten. Med hjälp av redunanta övervakningssystem tryggas hög driftsäkerhet hos trucken.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095