Pappersrullar säkert staplade förarlöst
Skoghall, Karlstad (TLiD). Truck är den arbetsmaskin som orsakar flest anmälda arbetsolyckor. Så skriver Arbetsmiljöverket i sin översikt över de senaste årens olycksutvekling. Mellan 2004 och 2008 har olyckor med truck ökat 10 procent, samtidigt som anmälda arbetsolyckor totalt minskat med 14 procent. En utveckling som accentuerats och accelererat från 2006 och framåt i tiden. Främsta orsaken till olyckorna har varit att föraren förlorat kontrollen över trucken under sin framfart.2008 anmäldes 842 arbetsolyckor med sjukfrånvaro till följd av olycka med truck. 17 procent av anmälningarna gjordes av kvinnor och 15 procent av de drabbade var under 25 års ålder, jämfört med 5 procent för samtliga anmälda arbetsolyckor. Under 2007 noterades en topp för anmälda truckolyckor.Under fyraårsperioden 2004–2008 inträffade hälften av de anmälda olyckorna inom den tillverkande industrin, följt av parti- och detaljhandel samt transportbranschen. Mest utsatta yrkeskategrier är, förutom förarna själva, lagerarbetare och maskinoperatörer. Av de anmälda olyckorna slutade åtta med dödlig utgång pga påkörning, vältande truck och nedstörtande gods.Det är i ljuset av dessa fakta som ett forsknings- och utvecklingsprojekt, kallat MALTA, mellan industrin och universitet/högskola ska ses. MALTA står för Multiple Autonomous forklift trucks for Loading and Transportation Applications och projektledare är professor Thorsteinn Rögnvaldsson, verksam vid såväl Högskolan i Halmstad som Örebro Universitet. Projektet syftar till att:* visa att det går att automatisera gaffeltruckar till hög grad med dagens förhandenvarande teknik och den som forskats fram de senaste åren;* kartlägga de problem med automatisering av gaffeltruckar som inte är lösta idag och därför tarvar ytterligare forskning.Målet för MALTA är att ta fram en autonom gaffeltruck för demonstration av dess funktionssätt i verklig industriell arbetsmiljö, sms ”i den skarpa terrängen”. Projektet ska också visa hur svensk robotikforskning gör nytta för svensk industri. Jämte Örebro Universitet och Högskolan i Halmstad ingår i projektet också Mälardalens Högskola (i Eskilstuna), Danaher Motion Särö AB under sitt nya namn Kollmorgen – A Danaher Motion Company, Linde Material Handling i Örebro samt förstås Stora Ensos pappersbruk strax söder in Karlstad, Stora Enso Skoghall AB, som står för det gods som ska hanteras – pappersrullarna från bruket.För automatiseringen av en normal, konventionell gaffeltruck av klassisk motviktstyp har man utgått från Lindes hydrostatdrivna 5-tons dieseltruck H50 som ingår i en truckfamilj med lyftkapaciteter från 5–8 ton. För hantering av pappersrullar är den aktuella trucken försedd med ett hydrauliskt klämaggregat från Bolzoni-Auramo.Skälet till Stora Enso Skoghalls Bruks engagemang i MALTA förklarar Rolf Lundgren, chef för efterbearbetningen, så här:– För vår del är det tre faktorer som är viktiga: * Skydd och säkerhet, ty vi har dubbelt så många olyckstillbud per person där truckar är involverade än vad vi har med övriga maskiner här på Skoghall.* Arbetsmiljö, där det ofta är axlar, rygg och nacke hos våra kvinnliga och manliga truckförare som drabbas av belastningsskador från ansträngda kroppsställningar vid körning framåt/bakåt i monotona arbeten.* Hanteringsskador på våra pappersrullar som kostar avsevärda summor.För Skoghalls Bruks del går samarbetet med truckleverantören Linde Material Handling om att successivt utveckla bättre metoder och utrustning för truckhanteringen av pappersrullarna således avsvärt längre tillbaka i tiden än de två år som det nu aktuella projektet MALTA pågått, vitsordar Rolf Lundgren:– När vi fick chansen att delta i MALTA, tog vi, i samarbete med vår centrala avdelning för logistik och leveranser inom koncernen, Stora Enso Logistics, tacksamt emot möjligheten.Projektet startade 1 januari 2008 och finansieras av berörda parter, KK-stiftelsen (”The Knowledge Foundation”) och Robotdalen. Linde står för trucken, Danaher Motion för styrsystemet NDC Suite, en paketlösning baserad på NDCs systemplattform NDC8 med ingående koncept, underhåll och komponenter. (NDC står för Netzler Dahlgren Company, ett FoU-företag grundat av tekn dr Göran Netzler och civilingenjör Anders Dahlgren redan på 1970-talet för utveckling av automatisering av förarlösa trucktransporter).– För oss på Högskolan/Universitetet erbjuder projektet en utmaning att ta vår robotikforskning ut på industrigolvet för att se hur den fungerar i praktiken, samtidigt som vi därmed också kan definiera vilka problem som återstår att lösa, kommenterar professor Thorsteinn Rögnvaldsson. Och medan Linde står trucken och Kollmorgen för styrsystemet, så står Stora Enso Skoghall för problemet – ett utmärkt exempel på fruktbart samarbete mellan svensk industri och svenska högskolor och universitet.För Kollmorgen som utvecklare av AGV-styrsystem erbjuder MALTA också en utmaning, alldenstund projektets arbetsmiljö avviker från den traditionella, förutbestämda AGV-miljön med dess fasta och tydliga orienteringspunkter.– Här i Skoghalls Bruks stora sjömagasin, där pappersrullarna mellanlagras för utskeppning, är arbetsmiljön ständigt föränderlig, förtydligar Mattias Byström, ansvarig för AGV Systems vid Kollmorgen/Danaher Motion Särö AB. Fotgängare kommer och går, manuella truckar kör omkring och (pappers)rullar flyttar på sig. Att få autotruckar att fungera säkert i en sådan miljö har varit en stor utmaning för vår forskning i samarbete med högskolorna och Linde. För Göran Nylén, teknisk chef vid Linde Material Handling i Örebro, bekräftar MALTA-projektet Örebroanläggningens uppgradering till Lindes center för automation av truckar inom Norden:– Vi fick en förfrågan om vi var intresserade av att deltaga i den här typen av projekt och efter ett par möten (med de blivande samarbetsparterna) och ytterligare information fann vi det synnerligen intressant. Efter klartecken från våra huvudmän Linde AG i Aschaffenburg satte vi igång.Baserat på erfarenheter Linde Material Handling vunnit genom projektet, är man i Örebro övertygad om industrin inom fem år har kommit mycket långt med automatisering av den nu aktuella typen av rullhantering. Därmed elimineras mycket av de risker för hälsoproblem som vidlåder högstapling av rullar med manuellt manövrerade motviktstruckar.Att Linde vågade ge sig in i projektet, förklarar Göran Nylén med att man redan från början kunde utgå från en mycket bra bastruck för ombyggnad till autonomt utförande:– Med den trucken i botten, plus att vi redan tidigare tagit fram för pappersindustrin en rad hanteringsförbättrande funktioner, tyckte vi nog att vi hade rätt många bra lösningar redan klara och utprovade.Lindes hydrostatiska transmission (drivsystem) gör det lätt att reglera hastigheten, och tillsammans med automatisk lyftfunktion genom varvtalsreglering, plus automatisk tiltfunktion (som efter vägning av lastvikten kompenserar för tiltvinkeln i relation till aktuell rullvikt) får man en rad egenskaper som samverkar till att undvika kantskador på pappersrullarna vid landning (genom att landa dem exakt parallellt med underlaget).Med automatisk efterjustering av aggregatets klämtryck försäkrar man sig om städse rätt grepp om rullen så att autotrucken inte tappar den ur klämaggregatet. Göran Nylén:– Att det är en väl beprövad standardtruck, med god tillgång till reservdelar, borgar också för hög driftsäkerhet vid automatisk hantering. Dessutom kvarstår alltid möjligheten att framföra en sådan AGV-truck manuellt, om behovet av någon anledning plötsligt skulle uppstå. Allting finns ju på plats i förarhytten!