Sikten i högsätet på ny skjutstativtruck
Viared (TLiD). Mycket hänger på sikten – uppåt. Speciellt när lyfthöjderna börjar nå 12-metersstrecket uppe i pallställagen. Då vill det till att lyftstativet inte skymmer alltför mycket, liksom att skyddstakets balkar inte minskar genomsikten. På den nya generationen skjutstativtruckar inom växelströmsdrivna ESR 5000-familjen har amerikanske trucktillverkaren Crown löst siktproblemet genom att dels montera lyftstativet assymetriskt åt vänster för mera fri uppåtsikt till höger om stativet, dels vinkla de tvärs över förarhytten löpande skyddsbalkarna i störtskyddet snett framåt-uppåt, så att endast balkarnas plåttjocklek befinner sig i siktfältet, ungefär som snedställda persiennblad.Förarplatsutrymmets breddmått tvärs sittplatsen hos grundmodellen ESR 5000 uppgår till 541 mm, vilket hos den mera påkostade ESR 5000S-modellen har utökats till 612 mm tvärs förarstolen och ytterligare till 711 mm för den sidsittande förarens benutrymme. För att åstadkomma detta, har utrymmet för traktionsbatteriet mellan lyftstativet och hyttens bröstplåt utformats som ett sidoliggande T, varigenom den bakre, mot föraren befinliga raden av battericeller kunnat flyttas ut till T-formens ”tak”. Ett arrangemang som visserligen kräver ett specialutformat batteritråg, men tillförsäkrar föraren en mera avspänt vilsam körställning, till fromma för förarens optimala prestationsförmåga hela skiftet ut. I millimeter skiljer det således hela 170 mm mellan konventionellt benutrymme och ESR 5000S benutrymme – 541 mm mot 711 mm.För bättre framåtsikt vid förflyttning i gaffelns riktning, respektive bakåtsikt vid framfart bakåt med gaffeln bakom trucken, är förarstolen vridbar 20° respektive 10° åt siden, vilket minskar anspänningen för den sidsittande förarens huvudvridning åt endera sidan.Den vänsterhandsmanövrerade midirattens rattstång är steglöst inställbar i längs- och höjdled för att anpassa rattens läge till individuella förares specifika kroppsmått, medan högerhandens manövrering av skjutstativ-, lyft- och sänkrörelser kan ske antingen via fyra fingertoppsnätta hydraulspakar, två lite större flerfunktionsspakar eller ett enda multifunktionsreglage typ ”apskalle” i likaledes justerbara högerarmsstödets konsol. Den elektroniskt reglerade drive-by-wire AC-servostyrningens karaktäristik är programmerbart anpassningsbar för en mjuk och precis manövrering. Föraren kan välja inställning mellan 180° respektive 360° ändlägeslös styrning. Uppstår något fel i styrningen, aktiverar säkerhetsbrytare automatiskt motorbromsning och parkeringsbroms.Förarstolen med integrerat nackstöd från tyska Grammer har efter förarens kroppsvikt inställbart fjädringsmotstånd samt inbyggt, justerbart ryggslutsstöd. Sitter monterad på en 30° sidoroterbar basplatta för att minimera hälsovådliga sidledes nack- och bålvridningar. Lågt insteg till förarplatsen underlättar snabb åtkomst till förarplatsen, som i övrigt försetts med förvaringsutrymmen för personliga tillhörigheter och stor skrivyta för anteckningar, dokument, plocklistor etc till höger om instrumentbildskärmen. Truckens körkaraktäristik är programmerbart anpassningsbar till förarens individuella körskicklighet, den aktuella hanteringens krav, körunderlagets beskaffenhet, det hanterade godsets ömtålighet eller till önskad energihushållning för viss tidsutdräkt i hanteringsarbetet, för att minimera laddningstillfällena. Crowns elektroniska Access 123 Comprehensive System Control övervakar viktiga lyftfunktioner och kommunicerar via CAN-bus reglerinformation i realtid för optimala arbetsprestanda. Systems diagnostik används också vid felsökning och eliminerar därmed behovet av att koppla in handdator eller laptop.Prestandamässigt uppges den nya truckfamiljen ha väsentligt snabbare lyft- och sänkrörelser genom att cirkulera mindre volymer hydraulolja i lyftcylindrarnas hydraulsystem, vilket också bidrar till en hastighetsökning på frilyftssänkningen av obelastad gaffel, något som andra trucktillverkare uppges ha haft problem med, då nedåtrörelsen går för långsamt.Hydraulikens kugghjulspump är tystgående och förser via proportionalventiler alla arbetsfunktioner så som lyft/sänk, tilt, sidoförskjutning och stativutskjut med adekvat hydraulflöde med precision, oberoende av belastningsgrad. Alla hydraulslangar ligger dragna inuti stativprofilerna. Hydrauloljan dubbelfiltreras och filtren kan bytas utan att tömma hydrauloljetanken.Under normalt framfart motorbromsas trucken regenerativt genom att föraren släpper upp accelerationspedalen, men i paniksituationer finns fotbroms med bromskraftfördelande ventil för jämn bromsning av alla tre hjulen, drivhjulet plus stödbenshjulen. En fjäderaktiverad, elektromagnetiskt frilagd parkeringsbroms på drivhjulet läggs i automatiskt när föraren lämnar förarplatsen (avlägsnar vänster fot från en dödmans-pedal). Vid rampkörning hindras trucken från att rulla bakåt vid tillfälliga stopp genom aktivering av en elektronisk Truck-Hold-funktion hos accelerationspedalen.– Runt 85 procent av alla ingående komponenter, inbegripet AC-motorer och hydraulpumpmotorer, konstruerar och tillverkar Crown i egen regi, upplyser Hans Svensson, VD för och ägare till Västsvenska Truck AB, svensk generalagent för Crown. Motoreffekterna är rejält dimensionerade för att motorerna inte ska gå varma under hård arbetsbelastning. För snabb underhållstillsyn är alla komponter lätt åtkomliga, utan behov av isärmontering för att nå någon.