Från pall-AGV till fartygssektionsbärare
Viared (TLiD). Blott tre och ett halvt år efter andra världskrigets slut i Stilla Havet (augusti 1945) producerade det i februari 1949 grundade Toyo Carrier Manufacturing Co Ltd (TCM) efterkrigs-Japans – enligt egen utsago – första gaffeltruck. En blåmålad, hyttlös motviktstruck med stora främre drivhjul, med förarstolen monterad direkt ovanpå en hög motorhuv och med ett högt beläget störtskydd mot nedfallande föremål över förarplatsen, framtill infästat i det höga lyftstativets omslutande ok, baktill i två lika höga, smala stålrör. Av linjeföringen att döma en skapelse inspirerad av amerikanska förebilder från Hyster, Clark och Caterpillar.Tre år senare, 1952, etablerades Tou-un Kogyou, idag kallad Ryugasaki-fabriken, i Ibaraki-prefekturen, en 49 000 m2 stor produktionsanläggning som moderniserades i september 2000 till en av Japans mest produktiva fabriker. Här tillverkas numera TCMs stora, tunga gaffeltruckar, entreprenadmaskiner så som hjullastare och tunnelborrmaskiner samt avancerade specialmaskiner.Hjullastarna kom upp på TCMs produktprogram efter ett licensavtal med amerikanska Clark Equipment Co Ltd, vilket ledde till Japans första hemmabyggda hjullastare 1960. Men dessförinnan hann Toyo Carrier Manufacturing (TCM) byta företagsnamn till Toyo Umpanki Co Ltd 1954. 1968 etablerades Shiga Toyo Umpanki Co Ltd i Chokoji-cho i Shiga-prefekturen, idag kallad Shiga-fabriken, en 59 000 m2 stor produktionsanläggning som tillverkar små, kompakta samt mellanstora gaffeltruckar, små hjullastare av skid-steer-typ (Bobcat-typ) och autotruckar för industriella interntransporter (ryggbärande pall-AGVéer). 1969 öppnades ett forskningscenter.1976 etablerades första utländska samriskföretaget, TCM America Inc, för marknadsföring av TCMs produkter, följt av etablering av ett dotterbolag, TCM Manufacturing Inc, för driften av en egen produktionsanläggning i USA 1988, i West Columbia i delstaten South Carolina. Dessförinnan, 1984, lanserades TCMs egenkonstruerade hjullastare i 800-seriens hjullastarfamilj.Två år efter starten av tillverkning i USA etableras 1990 TCM Europe AS i belgiska Zaventem invid Bryssels flygplats för marknadsföring av företagets produkter på den europeiska marknaden. Året därpå etableras samriskföretaget Anhui Andong Foundry Co Ltd (AADF) i Hefei i Folkrepubliken Kina för att driva ett gjuteri. 1993 startar ett japansk-kinesiskt samriskbolag, Anhui TCM Forklift Co Ltd (ATM) i Hefei tillverkning av gaffeltruckar för den kinesiska marknaden.1997 respektive 1999 ISO-certifieras Ryugasaki- och Shiga-fabrikerna, först enligt ISO 9001, därefter enligt ISO 14001 miljöcertifiering, vilket föregåtts 1992 genom etablering av en miljövårdsfrämjande kommitté, Environmental Preservation Promotion Comittee.1999 byter företaget också till sitt nuvarande juridiska namn TCM Corporation. Samma år ingår TCM affärspartnerskap med Hitachi Construction Machinery Co för främja sin verksamhet inom AO Hjullastare.2000 lanseras den revolutionerande fyrvägs-motviktstrucken Acroba i förbränningsmotordriven form och året därpå i batteridriven form, Acroba Epsilon. Samma år etableras TCM Asia Distribution Co Ltd i Bangkok, Thailand, för marknadsföring av TCMs produkter i Sydostasien.Under april-maj i år flyttas TCM-koncernens huvudkontor från centrala Tokyo (Minato-ku-prefekturen) till Nish-ku-prefekturen i Osaka, medan TCMs HK för internationella affärer blir kvar i Tokyo. F n har TCM ett internationellt distributionsnätverk för främst gaffeltruckar och hjullastare samt reservdelar till dessa på drygt 70 platser världen runt.Jämte gaffeltruckar och hjullastare med skopvolymer från 0,14–11 m3 omfattar produktkatalogen gummihjulsburna respektive rälsbundna portalkranar (RTG & RMG), dieselelektriska grensletruckar, ro/ro-truckar, tomcontainertruckar, topplyftok-truckar med fällbara lyftarmar, slaggbärande 100-tons bygeltruckar, coils-bärare, snöslungor och snöskrapor, av-isningsfordon för trafikflyget, multiarmade tunnel- och gruvborraggregat, mobila betongkrossar samt månghjuliga specialfordon för varvstransporter av hela fartygssektioner.Till hårdvarorna kommer mjukvaror i form av materialadministrativa styrsystem, terminaladministrativa system, passersystem m fl olika system, alltsammans samlat under namnet TCM Total Logistics Systema.