Västsvenskt truckutbud från både öst och väst
Viared, Borås (TLiD). Det har varit lite tyst på den svenska marknaden om amerikanske trucktillverkaren Crown de senaste åren. Men det betyder inte att fabrikatet skulle ha försvunnit från den svenska truckbranschen. Det är bara det att den nuvarande svenske generalagenten för Crown, Västsvenska Truck AB, i Viared väster om Borås, har haft fullt upp med att betjäna sin trogna kundkrets i Västsverige, varför tiden och arbetsresurserna inte riktigt räckt till för en bredare och mera offensiv marknadsföring av fabrikatet.Vilket är lite synd, alldenstund Crowns produktprogram av batteridrivna inomhus- eller lagertruckar är heltäckande brett och nog så vasst. Vilket inte är så förvånande med tanke på vilka resurser för utveckling och konstruktion som moderbolaget i New Bremen i delstaten Ohio förfogar över.– Bara på avdelningen för industriell formgivning arbetar 22 personer, omvittnar Hans Svensson, VD för och ägare till Västsvenska Truck AB. Närmare 50 personer är verksamma på utvecklingsavdelningen på ett våningsplan där hissen inte stannar, om man inte har anförtrotts en nyckel till detta våningsplan. Crown är en av världens absolut största tillverkare av eltruckar.Från början av 1990-talet och fram till 1999 innehades Crown-agenturen i Sverige av SMA Maskin AB på Äggelundavägen i Järfälla, primärt generalagent för likaledes amerikanske trucktillverkaren Hysters europeiska verksamhet i brittiska Basingstoke och Fleet, skotska Irvine, nordirländska Craigavon och nederländska Nijmegen inom ramen för Hyster Europe Ltd. SMAs intresse för Crown låg i den amerikanske tillverkarens högkvalitativa program av inomhustruckar, och då särskilt stabila plocktruckar och vridgaffeltruckar för orderplock i höglager med smala gångar, som komplement till Hysters europatillverkade förbränningsmotordrivna motviktstruckar.Någon riktig skjuts i marknadsföringen av Crown blev det emellertid aldrig hos SMA Maskin, mycket beroende på att Hysters moderkoncern NACCO Materials Handling Group, Inc, i Portland, delstaten Oregon, 1993 köpte en italiensk tillverkare av batteridrivna inomhustruckar, inbegripet smalgångstruckar för orderplockning. (NACCO står för North American Coal Company.) De italiensk-tillverkade truckarna, nu under namnet Hyster, tillmättes därför högsta prioritet från SMA Maskins sida och Crown-agenturen kom att föra en tynande tillvaro hos SMA.(Från 1999 till utgången av 2000 fördubblades SMAs försäljning av de italienskbyggda truckarna under ledning av Susanne Nyrell, produktchef Inomhustruckar vid SMA Maskin AB. Bland större kunder återfanns Alfort & Cronholm/Alcro, DryckesDistributören i Sverige AB/DDAB, helägt dotterbolag till Coca-Cola Drycker Sverige AB och Falcon Bryggeriet AB, Försvaret, Papyrus och SKF. Se TiD Nr 06/01, sidorna 1+14.)– Därför tog Crown en första kontakt med oss på Västsvenska Truck redan 1999, men vi ställde oss avvaktande till att överta generalagenturen, då vi befann oss mitt uppe i ett expansivt skede, minns Hans Svensson. Två år senare, 2001, förnyade Crown kontakten, men vi tackade nej även då, ty med vårt nya kontor och verkstad just färdigbyggt i Viared ansåg vi oss inte ha tillräckliga resurser som en sådan nylansering av generalagenturen skulle kräva.Först 2005 tog Hans Svensson upp en ny kontakt med Crown, vars europeiska huvudkontor liksom reservdelslager och kundcenter ligger i München, och 2006 var Västsvenska Truck klara att dra igång marknadsföringen och allt som därtill hör för att representera det amerikanska fabrikatet i Sverige. Då hade företaget redan varit verksamt i 34 år, grundat 1971 av jämtlänningen Reino Svensson, far till Hans och brodern Göran, tillsammans med vilken Hans tog över företaget från fadern 1989 och drev verksamheten vidare tillsammans med brodern i tio år. 2000 köpte Hans ut sin bror och blev därmed ensam ägare till Västsvenska Truck under de senaste drygt tio åren.Av betydligt äldre datum är Västsvenska Trucks andra stora generalagentur, den för japanske trucktillverkaren TCM Corporation i japanska Osaka, ett fabrikat som funnits på den svenska marknaden ända sedan 1968. Inledningsvis hos Toyo Truck AB i Lerum, importerat till Sverige av SAAB-ägda ANA Maskin AB i Nyköping, som komplement till SAAB-ANAs agentur för brittiska Ferguson-traktorer (”grållarna”) och specialanpassning av polis- och armébilar m m. 1985 övertogs ANA Maskins TCM-agentur av dåtida svenske trucktillverkaren Stockamöllan AB i skånska Stockamöllan, för att utvecklas till ett fullt fungerande koncept. Men inte heller Stocka lyckades något vidare i sina avsikter, kanske för att agenturen konkurrerade med Stockas egen tillverkning av förbränningsmotordrivna motviktstruckar i det nedre kapacitetssegmentet. Hans Svensson:– 1997 tog vi officiellt över agenturen från Stockamöllan, men då hade vi som Stockas återförsäljare (ÅF) redan sålt de japanska truckarna ända sedan 1985, så det var inte precis något alldeles nytt och okänt fabrikat för oss.Moderkoncernen, Hitachi-ägda TCM, grundad 1949, är en gigant på hemmaplan, men också utanför Japan, med fabriker i Folkrepubliken Kina (2) och USA. För den europeiska marknaden har TCM-truckar också tilllverkats i belgiska Brygge, inhysta i kanadensiska Bombardiers tågfabrik. Hans Svensson:– Men sedan Bombardier stängde de icke-tågrelaterade delarna av fabriken i Delft, har TCM varit husvilla på den europeiska marknade, inskjuter Hans Svensson. I Japan tillverkas ”våra” truckar i Shiga-fabriken, medan Ryugasaki-fabriken tillverkar det tunga sortimentet så som hjullastare, snöröjare m m. För containerhantering tillverkar TCM också tung terminalutrustning så som grensletruckar, teleskopbomtruckar/sträckstaplare (reach stackers), hybriddrivna transferkranar och gummihjulsburna portalkranar, s k RTGéer (Rubber Tyred Gantry cranes). Samt förstås tunga motviktare med 45 tons lyftkapacitet. Vilket kräver en hel del av körunderlaget!För den europeiska marknaden upprätthåller TCM dock ett mellanlager av truckar samt PDI-utrustning (Pre-Delivery-Inspection) för att iordningsställande av truckarna till europeiska behov och krav i Belgien.Med ”våra” truckar avser Hans Svensson TCMs motviktstruckar inom lyftkapacitetsintervallet 1,6–5 ton, även om man också tar hem truckar inom kapacitetsintervallet 6–10 ton. Motviktarna tillverkas såväl batteridrivna för inomhusbruk som diesel- eller gasoldrivna för utomhusbruk, utan eller med förarhytt, samt tre- eller fyrhjuliga. Inom den s k silverlinjen ingår truckar med kapaciteter från 1,8 - 2 – 2,5 – 3 – 3,5 ton, för att ta några exempel. Under våren kommer en ny trehjulig 2-tonnare.Motortruckarna är alltid utrustade enligt försäkringsförbundets direktiv SBF 127 B, och f ö specialutrustar Västsvenska Truck motviktarna efter användarnas specifika behov.En alldeles egen nisch intar TCM Acroba, världens enda motviktstruck med fyrvägstruckens egenskaper och därför med vridbar förarplats som standard. Kan byggas för batteridrift, lika väl som förbränningsmotordriven. Svensk premiär 2001 på specialmässan Lager & Transport i anslutning till Stockholmsmässans årligen återkommande Tekniska Mässan (se TiD nr 17/01, sidorna 1+16.)– Hela 138 industripatent har TCM registrerat under konstruktionsarbetet med Acroba och Acroba-E (E står för Epsi som är den batteridrivna modellen), avslöjar Hans Svensson.Separata hydrostatpumpar för drivhjulen och dubbla växelströmsregleringar tillförsäkrar Acroba effektivt markgrepp och noll meters vändradie tack vare drivhjulens separata, motroterande drivning. Acroba svänger runt sin egen centrumpunkt. Med alla fyra hjulen överställda 90° i truckens tvärriktning rör den sig sidledes med ett gångbreddsbehov motsvarande endast truckens längd. Hans Svensson:– Därmed kan långgods liggande tvärs över gaffeln passera genom smala gångar och portar utan att behöva lastas om till sidlastare eller fyrvägstruck.Acroba-E omfattar fyra modeller inom kapacitetsintervallet 1,5–3 ton. Traktionsbatteriet skiftas genom att med handkraft dras ur trucken rakt bakåt på bara 7 minuter, jämfört med 11 minuter för ett konventionellt lyft. Dieselfamiljen omfattar sex modeller från 1,5–4,5 ton, drivna av Isuzu-motorer i tre storlekar från 2,3–4,3 liters slagvolym.En annan truckkonstruktion av mera ovanligt slag, men från Crown, är förarlyftande plocktrucken Wave, en mycket kompakt batterdriven fyrhjuling med en enkelpelare till lyftstativ som integrerar såväl förarplattformen som det lastbärande gallerbordet med 90 kg lyftkapacitet. Sverigepremiär 9 maj 2006 på Logistik & Transport-mässan i Göteborg (men betydligt tidigare på Hannovermässan) har Crown Wave fått sitt stora genombrott de senaste åren sedan max lyfthöjden ökades från 2 till 3 m.– Vi köpte hem dussinet Wave under första kvartalet i år och har redan sålt alla 12, konstaterar Hans Svensson. Typiska användare är byggvaruhus så som Bauhaus och Hornbach och Bilias återförsäljare som kan fördubbla lagringskapaciteten på sina reservdelslager eller däckhotell tack vare lyfthöjden 3 meter, vilket ger en plockhöjd upp till 4,5 meter. På den danska marknaden finns Wave i alla SPAR storköpsmarknader.Med bara 1 meters gångbredd är Wave mycket ytsnål vad gäller gångbreddsbehov, vilket ytterligare höjer volymsutnyttjandet hos lagret. Samt tillåter passage genom smala industriportar eller –dörrar. Men Wave används också som arbetsplattform, varvid lyftkapaciteten med förare och verktyg får uppgå till 135 kg. Hans Svensson:– Med Wave på plats kan man rationalisera bort alla stegar och därmed förknippade risker för arbetsplatsolyckor.Helt ny på den svenska marknaden för i år är Crowns skjutstativtruckfamilj ESR 5000, med tre modeller inom lyftkapacitetsintervallet 1,4–2 ton. Samt med en hel rad innovativa konstruktionslösningar för effektivisering av hanteringsarbetet och ergonomins främjande (se separat artikel härintill!). Hans Svensson:– Egentligen var den framme redan för ett år sedan, men kom sms vid fel tidpunkt, när konjunkturen av finanskrisen drivits i botten. Vi har vunnit några order, men lanserar den rejält först nu.