23948sdkhjf

Eldriven gaffellyftvagn lyfter hydrauliklöst

Muskelkrävande godsleveranser i hinderrika stadskärnor blir historia när Lindes batteridrivna gaffellyftvagn Citi Truck avlöser manuella gaffellyftvagnen.

Mariehamn, Åland (TLiD). Den manuellt aktiverade, muskelkraftdrivna gaffellyftvagnen för pallförflyttning i all ära, men nu finns en batteridriven, kulskruvsaktiverad jämbördig utmanare till den klassiska, mer än 60 år gamla hydraulikbaserade konstruktionen – i form av Linde Citi Truck, respektive Still Citi One. En radikalt annorlunda, kreativ konstruktion som inte bygger på hydraulik för lyftrörelsen och inte kräver massor med muskler för att ta sig fram på kullerstensgator och inbyggda hinder i citystadskärnorna.– Upp till 7 cm höga kantstenar klarar Citi Truck att klättra över för egen batterikraft, omvittnar Karl-Johan Lindahl, marknadschef vid Linde Material Handling, samt skyndar sig att tillägga för ordningens skull. Dvs utan last. Med full last, 500 kg, får kantstenarna vara något lägre.Oaktat skillnaderna i hinderforceringen mellan olastat/lastat skick, kvarstår utan några som helst tvivel den nya batteridrivna gaffellyftvagnens förmåga att på många sätt förenkla det ofta besvärliga distributionsarbetet i svåra innerstadsmiljöer tack vare en rad ergonimiska och säkerhetsfrämjande positiva egenskaper.Till skillnad från fritt rullande (obromsade) manuella gaffellyftvagnar som kräver bromsklossar för att hållas på plats inne i distributionsbilens skåp under färd, är Citi Truck/Citi One utrustad med automatiskt aktiverad, elektromagnetisk parkeringsbroms, så fort föraren släpper upp manöverarmen till vertikalt läge.Automatisk inbromsning sker också när föraren släpper tumtrycket mot manöverarmens centralt placerade multifunktionella joystickreglage (kallat Easy-Control). Vilket i praktiken befriar föraren från att oroas över om parkeringsbromsen aktiverats eller ej, ity skivbromsen nyps åt så fort accelerationsreglaget (joystick-knappen) slutat påverkas. Därutöver finns också en nödstoppsknapp som kan användas som en startspärr genom att vrida locket på knappen och ta bort det.En underhållsfri (kolborstfri) likströms (DC) drivmotor om 0,3 kW sitter inkapslad i det halvmassiva gummidäcksförsedda drivhjulet som mäter Ø 310 x 85 mm. Länkhjulen av polyuretan mäter Ø 80 x 37 mm och sitter i diagonal side-by-side-placering, ungefär som i ett flygande rote-förhållande mellan rote-ettan och rote-tvåan – vilket bidrar till Citi Trucks osedvanligt goda framkomlighet över hinder längs vägen.Åkhastigheten för den förarledda Citi Truck är 6 km/h utan last på gaffeln, respektive 4,5 km/h med last. En booster-funktion ger extra vridmoment för att komma loss från ett motsträvigt körunderlag eller över ett hinder.Lyftmotorn om 0,4 kW driver en kompakt kulskruv, en mekanism som alltså ersätter hydraulikfunktionen i den konventionellt lyftande gaffellyftvagnen – en funktion som kräver många manuella pumpslag för att få lyftvagnen över hinder på vägen. Energin till åk- och lyftmotorerna kommer från ett batteri under en skyddande kåpa. Tre olika batterikapaciteter finns att tilllgå, ett nickel-kadmium-batteri om 5 Ah, samt nickel-metallhydrid-batterier om 9 respektive 15 Ah. Drivsystemet är 36V och batteritypen tål pausladdning eller s k skvättladdning. Karl-Johan Lindahl:– För svenska användare koncentrerar vi oss på de två större kapacitetsklasserna som enligt hittillsvarande mätningar räcker för 75 minuters drift respektive ca 2–3 timmar. Vilket i praktiken varit liktydigt med ca 2–3 dagars distributionskörningar.Det vertikalt stående batteriet under minuten genom att dras upp för hand i sitt draghandtag, varpå ett nytt färdigladdat sänks i dess ställe. Upptill på batterikåpan sitter ett löstagbart teckenfönster som visar batteriets energiinnehåll, driftstid (timmätare) och driftsmässiga status. Också batteriet har ett LED-teckenfönster som visar energistatus när det befinner sig utanför lyftvagnen. Via canbusskommunikation visas elektronisk diagnos av lyftvagnens funktioner samt inställning av körparametrar.– För att passa in i tysta stadskärnor med gågator är Citi Truck synnerligen tystgående, blott 60 decibels ljudnivå i förarens öronhöjd, kommenterar P-O Nordin, VD för Linde Material Handling. Men vid behov av påkallad uppmärksamhet, har den nya gaffellyftvagnen också ett signalhorn.Jämfört med en motorlyftvagn, det hittills enda till buds stående alternativet till den medelst manuella pumpskag lyftande och med muskelkraft framdrivna gaffellyftvagnen, utfaller Citi Trucks låga egenvikt om blott 95 kg till dess fördel, i jämförelse med den genomsnittliga motorlyftvagnens runt 500 kg. En manuell gaffellyftvagn väger i genomsnitt runt 75 kg, alltså bara 20 kg mindre än Citi Truck.Även dimensionellt tar Citi Truck ett mindre fotavtryck i anspråk ombord i distributionsbilens skåp genom sitt kortare längdmått; motorlyftvagnens motordel bygger längre än Citi Trucks drivenhet. Till skydd för styr- och drivhjulet, men även för förarens fötter, finns en stålrörsformad bygel runtom hela enheten.Priset för Citi Truck med 500 kg lyftkapacitet uppges till 25 400 kr. För distributörer med tyngre pallvikter, exempelvis dryckespallar, socker- eller mjölpallar och slika tyngre varuslag, uppges en starkare version vara på gång, med 1 tons lyftkapacitet. En sådan skulle också palla för tunga verkstadspallar. 95 procent av materialet i Citi Truck är återvinningsbart.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062